Hañhia lentää

Isä ja tytär seisovat tuulisena syyspäivänä Höytiäisen rannalla. Ilma on betoninharmaa. Tuuli humisee puissa, ja järveltä kuuluu airojen kolke. Harmaan hiljaisuuden rikkoo valkoinen ja metelöivä hanhiairue, jolloin isä sanoo tyttärelle.
– Hañhia lentää.

Tuosta hetkestä sai alkunsa Hanna Hirvosen Hañhi Design yritys, joka on toiminut reilut kaksi vuotta. Hanna Hirvonen luonnehtii itseään tekstiilimuotoilijaksi
ja taiteilijaksi. Hän suunnittelee yrityksessään omia painokangasmallistoja ja niihin liittyen jatkotuotesuunnittelua kuten sisustustekstiilejä, akustointielementtejä,
asusteita ja laukkuja. Lisäksi Hañhi Design tekee tuotesuunnittelua erilaisille yrityksille yhteistyösuunnittelijoidensa kanssa.
 
Hirvosen suunnittelemat työt saavat alkunsa tanssin temposta, vauhdista, lasten riemukkaasta ja alati uusia ajatuksia synnyttävästä maailmasta, naurusta ja kikatuksesta, pienistä kolhuista ja mielen murjotuksesta, josta ei ole kuitenkaan pitkä matka hymyn luo. Edellä kuvatut tunnetilat taipuvat omaperäisiksi kuoseiksi ja luonnonläheisiksi materiaaleiksi keventäen lopulta tuotteita ostavien kuluttajien arjen askelta.

– Hañhi Design tarjoaa yrityksille räätälöityä tekstiilija tuotesuunnittelua aina kuviomaailman suunnittelusta lopputuotteeseen asti. Teen ja tuotan yrityksille, yksityisille asiakkaille ja omaan mallistooni sisustustekstiilejä, tilasuunnittelua, liikelahjoja, kortteja, kodintekstiilejä, tarjottimia ja t-paitoja, Hirvonen listaa. Aidoilla, paikallisista lähtökohdista syntyvillä taideteollisilla muotoilutuotteilla on Hirvosen mukaan nostetta.

– Kuluttajat ovat tänä päivänä entistä tietoisempia tuotteen elämänkaaresta. Tuotteita ostaessaan he arvostavat entistä suuremmassa määrin kestäviä materiaaleja ja kestävää, sisällöllistä ajattelua, jota tuotteen valmistuksessa
on noudatettu.

Hirvosen mukaan nuorten suunnittelijoiden uskallus ryhtyä tekstiilialan yrittäjäksi kasvaa koko ajan. Lisäksi nykyajan nuoret ymmärtävät yhteistyön merkityksen
yrittäjyydessä: pienyrittäjien uusi yhteisöllisyys on omiaan lisäämään yrittäjyyttä.

– Yrittäjäksi ryhtyminen voi tuntua helpolta ajatuksen tasolla, mutta yrittäjän arki ei aina ole auvoista. Yrittäjäksi siirtymistä ja siinä kehittymistä auttaisi varmasti se,
että opetuksessa kiinnitettäisiin entistä enemmän huomioita käytännön yritystoiminnan eri osatekijöihin, kuten yritystalouden käsitteistön avaamiseen sekä realistiseen tuotehinnoitteluun ja -suunnitteluun. Asiantuntijuus lisää mahdollisuuksia arvostaa omaa työtään ja mahdollistaa luovan työn ammattina. Lisäksi alalla on tärkeätä tehdä yhteistyötä eri sukupolvien ja erilaisten toimijoiden
kanssa, Hirvonen sanoo.


Hañhi Design

  • Hanna Hirvonen valmistui Lapin yliopistosta taiteen kandidaatiksi 2008.

  • Hañhi Design aloitti toimintansa 2.9.2008

  • Hañhi Designin jälleenmyyntikohteita ovat Joensuussa

  • Taito Shop ja Kauppaneuvoksen puoti, Outokummussa Pala- & Palttina sekä Kesäravintola Wanha Paja ja Oulussa Non Boutique.

  • Tuotteet ovat käsin painettuja ja tuotettuja.

  • www.hanhidesign.fi

Kide 5/2010
Teksti: Olli Tiuraniemi