Hanna Isojärvi

 
  • syntyperäinen rovaniemeläinen
  • Lapissa häntä viehättävät erityisesti vuodenajat ja mahdollisuus elää lähellä luontoa
  • töissä BRP Finland Oy:ssä Rovaniemellä
  • kelkkatehtaalla hänen tehtävänään on suunnitella entistä turvallisempia ja parempia vaatteita kelkkailijoille


Aloitit vaatesuunnittelun opinnot Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa vuosituhannen vaihteessa ja valmistuit taiteen maisteriksi keväällä 2007. Miksi juuri vaatesuunnittelun opinnot kiinnostivat sinua?

– Taideaineet ovat kiinnostaneet minua aina, ja olen ollut jo ala-asteelta saakka kuvataidepainotteisella luokalla. Hakeuduin Lapin yliopiston vaatesuunnittelun opintojen pariin, koska halusin opiskella alaa, jossa voisin osallistua tuotteiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Vaatesuunnittelu kiinnosti minua taiteiden tiedekunnan vaihtoehdoista eniten ja koin, että vaatesuunnittelussa minulla on parhaat mahdollisuudet toteuttaa itseäni. Toki luontainen kiinnostukseni muotiin ja materiaaleihin vaikuttivat osaltaan opintoalan valintaan.

Olet töissä BRP Finland Oy:ssä Rovaniemellä. Käytännössä vastaat yrityksen valmistamien moottorikelkkavaatteiden ja niiden tuotekehityksen suunnittelusta. Miten ihmeessä löysit työpaikan ja mitä työhösi kuuluu?

– Tutustuin yritykseen ensimmäisen kerran opintojen kautta jo vuonna 2001. Opintojen  loppuvaiheessa pidin aktiivisesti yhteyttä yrityksen vaatepuolelle. Sinnikkyyteni palkittiin valmistumisen jälkeen, kun pääsin yritykseen ensin harjoittelijaksi ja myöhemmin sain mahdollisuuden jäädä taloon nykyiseen toimenkuvaani. Työni sisältää vaatemallistojen suunnittelua, tuote- ja materiaalikehittelyä, markkinointiin osallistumista sekä tulevaisuuden trendien haistelua.

Millaista vaatetusta kelkkailijat nykyisin käyttävät ja miten vaatetus on muuttunut matkan varrella?


– Tänä päivänä kelkkailijat kiinnittävät vaatetukseen entistä enemmän huomiota. Myös vaatteen ulkonäkö, tekniset yksityiskohdat, toimivuus ja vaatteen laatu merkitsevät paljon. Kelkkahaalari on muuttunut viime vuosina yleistä talviulkoiluvaatetta muistuttavaksi, tyylikkääksi ja sporttisiksi kaksiosaiseksi puvuksi.

Onko nykyaikana kovinkin yleistä se, että jonkin tuotteen brändin rakentamiseen kuuluu myös tarkoitukseen sopivien vaatteiden valmistus?

– Riippuu brändin ydintuotteesta, mutta on totta, että moni merkki panostaa tänä päivänä myös niin sanottuun lifestyle-ajatteluun. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että tuotteiden käyttäjille tarjotaan mahdollisuutta pukeutua tuotteen imagoon sopivaksi suunniteltuihin vaatteisiin.

Lapissa tapahtui viime talvena useita moottorikelkkatapaturmia. Miten kuljettajan turvallisuus huomioidaan vaatteiden suunnittelussa?


– Turvallisuus on todella tärkeä näkökohta suunnittelutyössä. Esimerkiksi meidän suunnittelemat vaatteet testataan ja kehitellään yhteistyössä huippuluokan kuljettajien kanssa. Mitään ei jätetä sattuman varaan. Kelkkavaatteen suunnittelussa ja mitoituksessa huomioidaan mm. se, että vaatteen alle on mahduttava erilaisia suojia. Lisäksi suunnittelussa huomioidaan ajoasento, vaatteen tekniset ominaisuudet, heijastimet, irrotettavat osat sekä materiaalien yleinen toimivuus ja kestävyys. Kaikilla näillä tekijöillä pyritään lisäämään kelkkailijan turvallisuutta.

Kide-lehti 3/2008
Teksti: Olli Tiuraniemi

Hanna_Isojarvi.jpg