Maisteripromootio

Promoottorin puhe
Professori Kyösti Kurtakko

Herra Rehtori, arvoisat promovoitavat maisterit, hyvät naiset ja herrat

Kaksituhatta neljäsataa vuotta sitten eräs ateenalainen ylimys vieraili silloisen Syrakysan hallitsijan luona ja joutui hänen epäsuosioonsa seurauksella, että hänet vangittiin ja luovutettiin spartalaisille, jotta nämä sopivalla tavalla tekisivät hänet vaarattomaksi. Nämä luovuttivat ylimyksen puolestaan Aiginaan, joka oli silloin sodassa Ateenan kanssa ja jonka lain mukaan vihollisvaltion kansalaiset oli surmattava tai myytävä orjiksi. Ateenalaisen ylimyksen osti orjatorilta vapaaksi eräs jalomielinen kyreneläinen nimeltään Annikeris. Ateenalaiset ystävät halusivat korvata hänen kulunsa ja keräsivät sitä varten vapauden lunnaiksi tarvitun rahasumman. Annikeris kuitenkin kieltäytyi sitä vastaanottamasta ja rahasumma käytettiin Ateenassa maapalasen ostoon, jonne perustettiin maailman ensimmäinen ja kaikkien aikojen kuuluisin yliopisto, Platonin akatemia, jonka johtajaksi tuli tuo vapaaksi ostettu ateenalainen ylimys Platon.

Ihminen on ominaisuuksiltaan pysynyt muuttumattomana tuhansia ehkä kymmenen tuhatta vuotta mutta henkisen elämän saavutukset ovat jatkaneet voittokulkuaan. Ja jos missä niin Platonin akatemian pohjalle rakennetuista yliopistoista ja korkeakouluista on tullut henkisen kasvun tyyssijoja ja ne ovat sellaisina säilyneet. Yliopistoihanteeksi sopivat edelleen mitä parhaiten Platonin Akatemialleen asettamat tavoitteet. Hän katsoi, että akatemiassa oli herätettävä ”filosofinen eros”, rakkaus ja innostus aatteelliseen elämään. Filosofinen eros oli puhdistettava ja karaistava ankaran ajattelun avulla kirkkaaksi näkemykseksi ja rauhalliseksi mielenlaaduksi. Tiedettä ja tutkimusta ei pitänyt harjoittaa pelkästään uteliaisuuden tyydyttämiseksi eikä merkityksettömien yksityiskohtien etsimiseen, vaan pyrkimällä yleiseen, oleelliseen ja pysyvään tietoon.

Tämä on tärkeä näkökohta nykyäänkin sillä muoti on myös osa  akateemista elämää. Ajanvirtaukset ja aatesuunnat tulevat ja menevät. Ne ovat vieraita sille  syvähenkiselle pyrkimykselle, josta filosofi Platon suuhun pantuna edellä puhuttiin. Lainaan tähän akateemikko professori Eino Kailaa vuodelta 1919. Hän toteaa: ”syvemmillä tutkijahengillä on usein ikään kuin vastaan väittämisen halu. Heissä herää helposti epäluulo sellaisia ”totuuksia” kohtaan, jotka äkkiä ovat päässet suureen huutoon, ja tutkijavaistonsa opastamina he ovat erityisen herkkiä huomaamaan sellaista, mikä näyttää tekevän niiden pätevyyden kiistanalaiseksi.” Hän jatkaa, että tästä syystä ”siirrähdykset”, joita luovien tutkijoiden työpajoissa tapahtuu, ”ovat usein koko lailla toiset kuin päivän aatesuunnat” ja niitä tapahtuu todella harvoin.  

Hyvät maisterit, akateeminen promootio on suola, jolla teidän vuosia kestänyt ponnistelunne akateemiseen tutkintoon kruunataan. Promootio ei ole ajalla mitaten pitkä mutta sen vaikutukset ovat yhdessä saamanne koulutuksen kanssa koko elämän kestäviä. Homeroksen ja Platonin kirjoituksissa suola julistettiin ”jumalalliseksi aineeksi”. Suola on pelastanut ihmisen nälkäkuolemalta, myrkytyksiltä ja kulkutaudeilta. Suolaan liitetyt metaforiset merkitykset kuvaavat hyvin akateemisuuden olemusta. Puhutaan ”viisauden”,  ”opin”, ”ystävyyden”, ”liiton” ja ”rakkauden” suolasta. Suola on myös mukana sanonnoissa, jotka viittaavat akateemisiin arvostuksiin. Jos sinulla on riittävästi ”sale in zucca”  eli sanamukaisesti  ”suolaa kurpitsassa”, on sinulla kylliksi ”älliä päässä”. Jos maustat puheesi ”cum grano salis”, suolarakeella, se lisää älyn purevuutta. ”Maan suolalla”  taas viitataan Raamatun aikaiseen  valiojoukkoon eli opetuslapsiin. 

Akateemisuuteen kuuluu myös kohtuullisuus. Siksi suolan käytöllä on rajansa ja siksi promootiojuhlallisuudet kestävät vain määrämittaisen ajan. Tämä opettakoon meille, että varokaamme ”suolaista  eli niin sanotusti ylihintaista laskua”.