Lapin yliopiston kriisiryhmä

Lapin yliopiston kriisiryhmän muodostavat
 
  • Viestintäpäällikkö (pj)
    0400 695 418 (2230)
  • Yleis- ja henkilöstöhallinnon hallintopäällikkö
    040 484 4060 (2353)
  • Opiskelijapalveluiden palvelupäällikkö
    040 777 7352 (2120)
  • Kansainvälisten opiskelijapalveluiden päällikkö
    (kansainväliset opiskelijat)
    040 772 6510 (2245)
  • Ylivirastomestari
    0400 449 835 (2293)
  • YTHS: terveydenhoitaja ja psykologi
    046 876 9196
 
(Suluissa olevia numeroita voi käyttää soitettaessa yliopiston puhelimista.)
 
 

Kriisiryhmän tehtävät ja vastuut

  • Organisoi toimintaa kriisitilanteissa
  • Kutsuu tarvittaessa ulkopuolista apua
  • Huolehtii kriisitilanteen jatkohoidosta
  • Kokoontuu kriisitilanteessa mahdollisimman nopeasti. Kriisitilanteen hoito priorisoidaan ennen muita töitä. Kriisitilanteessa ryhmällä täytyy olla valmius saada ainakin 2–3 jäsentään heti koolle tekemään ensimmäiset päätökset.
  • Ryhmän kutsuu koolle kuka tahansa ryhmän jäsenistä, joka saa tiedon kriisistä. Myös rehtorille/hallinto- ja lakiasiainjohtajalle on ilmoitettava tapahtuneesta välittömästi.
 
 

Kriisitilanteessa kriisiryhmä arvioi seuraavat asiat:

Tilanteen kartoitus
 
  • Mitä on tapahtunut, mistä tieto on saatu, onko se tarkistettu?
  • Miten tähän mennessä on toimittu?
  • Onko joitakin tukitoimia jo käynnistetty?
  • Mistä asioista tulee vielä huolehtia ja millä tasoilla (koko yliopisto, henkilökunta, tietyt opiskelijaryhmät, yksittäiset opiskelijat)?
 
Miten ja kenelle asiasta ilmoitetaan?
 
  • Yliopistossa tapahtuneesta vakavasta onnettomuudesta/kuolemantapauksesta on ilmoitettava poliisille. Poliisi ilmoittaa omaisille.
  • Kriisiryhmä päättää asiasta tiedottamisesta henkilökunnalle ja opiskelijoille. Tiedottamisesta vastaa ensisijaisesti rehtori/viestintäpäällikkö.
  • Kriisiryhmä arvioi, millaisia reaktioita on odotettavissa.
 
Minkälaisia tukitoimia tarvitaan ja kenelle?
 
  • Opiskelijoille/henkilökunnalle voidaan järjestää mahdollisuus keskustella YTHS:n tai työterveyshuollon työntekijöiden kanssa. Tarvittaessa kriisiryhmä auttaa yhteydenotossa ulkopuoliseen auttajatahoon.
  • Kriisiryhmä arvioi ulkopuolisen avun tarpeen, toteutuksen ja keston.
  • Tarvittaessa järjestetään defusing eli purkukokous ja debriefing eli psykologinen jälkipuinti.
 
Miten toimitaan median kanssa?
 
  • Tapahtumasta tiedottaa pääsääntöisesti rehtori/viestintäpäällikkö. Tiedottamisessa kiinnitetään erityistä huomiota asianosaisten suojaamiseen (esimerkiksi siihen, missä laajuudessa tietoja annetaan).
 
Onko yliopistolla oikeudellista vastuuta tapahtumasta?
 
  • Mitä seuraamuksia on mahdollisesti odotettavissa?
  • Mistä voi saada juridista apua?

Kuolemantapauksissa lisäksi huomioitavaa
 
  • Yliopisto järjestää suruliputuksen omaisten tahtoa kunnioittaen. Kriisiryhmä tiedottaa yliopiston henkilökuntaa suruliputuksesta.
  • Muutaman päivän kuluessa yliopistossa/yksikössä vietetään yhteinen hiljainen hetki.
  • Yliopistolle voidaan tarvittaessa järjestää paikka hiljentymiselle. Kriisiryhmä vastaa järjestelyistä (hoitaa paikalle kukat, kynttilät ja valokuvan).
  • Henkilökunnan jäsenen kuolemantapauksessa yksikön johtaja huolehtii omaisten muistamisesta kukkatervehdyksellä ja sanomalehden kuolinilmoituksella (yhteistyössä henkilöstöasioiden kanssa).
  • Yksikön johtaja päättää omaisten toiveita kunnioittaen hautajaisiin osallistumisesta ja hautajaisiin liittyvästä muistamisesta (kukat/adressi).
  • Opiskelijan kuolemantapauksessa noudatetaan soveltuvin osin samoja ohjeita kuin henkilökunnan osalta.
  • Itsemurhatapauksessa toimitaan omaisten tahtoa kunnioittaen. Kriisiryhmä auttaa erityisen tuen järjestämisessä henkilökunnalle ja opiskelijoille.
  • Opiskelijan/työntekijän kuoleman jälkeen tietoaineiston käsittelystä on annettu erilliset ohjeet (saatavilla atk-palveluista).
Kriisiapua saatavilla

Lapin ensi- ja turvakodin
Kriisikeskus

Ma–pe klo 8–18:
p. 040 553 7508
 
Muuna aikana:
p. 040 584 0021
 
Kriisikeskus on avoinna ympäri vuorokauden.