Tutkimusohjelmat_oppiminen_teemaryhma_banneri.jpg

Oppimisessa, koulutuksessa, työelämässä sekä eritasoisessa päätöksenteossa tapahtuvat muutokset synnyttävät tarpeen tiederajat ylittävälle tutkimukselle, jonka tulisi tuottaa uutta tietoa, lähestymistapoja ja toimintamalleja muutoksen aikaansaamiseen ja hallintaan sekä oppimiseen ja koulutukseen, että ympäristöä ja aluetta koskevaan päätöksentekoon liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi tulevaisuuden oppimis- ja työympäristöissä sekä eritasoisissa hallintoelimissä ja politiikassa. Tutkimuksen tulee ottaa huomioon pohjoisuus eli pohjoisen ihmisen elinolot ja perinteet sekä arktisten ympäristön, ihmisten ja yhteisöjen osaaminen ja voimavarat ja niihin liittyvä tieteellinen tieto.

Oppiminen nähdään elinikäisenä, elämänlaajuisena ja elämänsyvyisenä riippumatta siitä, tapahtuuko se koulussa, työelämässä vai kolmannessa iässä. Tutkimuksen tulee kohdistua myös koulutuksen ja pedagogiseen johtamiseen, ja sen arvoperustana ja tavoitteena on mahdollistaa hyvä, aktiivinen ja tasapainoinen elämä sekä hyvinvointi ja elinvoima pohjoisessa. Tiedontuottamista ohjaa muun muassa arjen ympäristöjen ja oppimisympäristöjen teknologisoituminen arktisessa kontekstissa, sekä myös ikääntyvä väestö ja nuorten syrjäytyminen sekä koulutuksen saavutettavuus ja esteettömän koulutuksen luomat haasteet. Tulevaisuuteen orientoituvan ja laaja-alaisen oppimisen tutkimuksen tulee olla monitieteistä ja kansainvälistä.

Tiedon hyödyntäminen ympäristöä ja yhteiskuntaa koskevassa päätöksenteossa on myös jatkuvasti kehittyvä prosessi, jossa tutkimus lomittuu arktisesta alueesta tuotetun tutkimus- ja käytännön tiedon ja informaation hyödyntämiseen liittyviin monikulttuurisiin kysymyksenasetteluihin, hallintoon sekä poliittiseen päätöksentekoon.