opiskelu_toukokuu2013.jpg

Inclusive Education: Socio-Psychological, Educational and Social Aspects; ERASMUS+ -projekti

Osallistujat: Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta ja harjoittelukoulu. Partnereina Lithuanian University of Educational Sciences ja Versmes Catholic Gymnasium, Vilna (Liettua), University of Teacher Education Vienna ja Die Integrative Lernwerkstatt Brigittenau , Wien (Itävalta) ja Pedagogical University of Cracow ja Integrated Secondary School No. 1 in Cracow, Krakova (Puola). Kesto: 1.9.2014 – 31.8.2017.

 

Hankkeessa kukin yliopisto tekee yhteistyötä yhden koulun kanssa. Yhteistyökouluissa on jo toimivia inklusiivisen koulun käytänteitä, joita hankkeissa tutkitaan ja kehitetään edelleen.  Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan yhteistyökumppanina on harjoittelukoulu.  Kaksi yliopiston tutkijaa ja kaksi koulun opettajaa toteuttavat tutkimuksen, jossa luokan inklusiivisia käytänteitä tutkitaan eri tavoin. Opettajat toimivat tutkija-opettajina ja kehittäen omaa työtään mm. pedagogista päiväkirjaa pitäen. Hankkeeseen kuuluu myös konferenssin järjestäminen jokaisessa osallistujayliopistossa. Sekä tutkijat että opettajat luennoivat ja vetävät työpajoja konferensseissa. Maaliskuussa 2015 toteutettiin Wienin konferenssi, jossa esiteltiin Suomen koulujärjestelmää ja harjoittelukoulun toimintaa inklusiivisen kasvatuksen näkökulmasta. Hankkeessa tuotetaan myös etäopetuskurssi, joka on saatavilla kaikissa osallistujamaissa. Myös etäopetuskurssille tutkijat ja opettajat tuottavat materiaalia. Hankkeen tuotokset kootaan teokseen, jossa teoreettisen osan muodostavat inkluusion paradigman teoreettinen tarkastelu, maiden välisen inklusiivisen lainsäädännön ja koulujen käytänteiden kuvailu ja vertailu sekä toteutetun tutkimuksen tulosten esittely. Hankkeen toimijoina ovat yliopistonlehtorit Suvi Lakkala ja Outi Kyrö-Ämmälä sekä harjoittelukoulun lehtorit Hanna Autti ja Sinikka Sivula-Chavez.