MediPeda III

Uusia malleja virtuaalisten ja simuloitujen oppimisympäristöjen suunnittelun, opetuksen ja kaupallistamisen tueksi

MediPeda III -projektissa (1.11.2008-31.12.2010) tutkitaan ja kehitetään pedagogisia malleja ja käyttäjäkeskeisen mediasuunnittelun menetelmiä sekä arvonluontimalli terveydenhuollon simulaatio- ja virtuaalioppimisympäristöihin. Lisäksi tutkimushankkeessa toteutetaan vertailevaa tutkimusta simulaatiokeskuksissa.

MediPeda III -projekti jatkaa Lapin yliopiston mediapedagogiikkakeskuksen Medi Peda I ja Medi Peda II -projekteissa vuosina 2007–2008 tehtyä tutkimustyötä. MediPeda III -projekti on monitieteinen tutkimus- ja kehittämishanke, jonka tavoitteena on parantaa julkisen sektorin koulutuspalveluiden laatua kehittämällä simulaatiokoulutuksen sisältöjä ja pedagogisia malleja. Tavoitteena on myös yritysten liiketoimintamahdollisuuksien parantaminen terveydenhuollon alalla sekä yritysten tuotekehitysprosessien tukeminen tutkimuksen keinoin. Tutkimusta toteutetaan kasvatustieteen, mediakasvatuksen, mediatieteen ja mediasuunnittelun sekä insinööri- ja lääketieteen näkökulmista.

Mediapedagogiikkakeskuksen tutkimuspartnerit hankkeessa ovat Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta ja Stanfordin yliopisto Kaliforniassa.

MediPeda III -projektin kokonaiskustannusarvio on 244 130 euroa. Hanketta rahoittaa TEKES ja EAKR yhdessä kunta- ja yrityspartnereiden kanssa, joita ovat Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Rovaniemen kaupunki, Lapin sairaanhoitopiiri, Medieco oy, Heat-It ja Nordic Simulators. Hanke kuuluu TEKES:in TILA 2008–2012 -teknologiaohjelmaan. Hanke edistää kansainvälistymistä ja käynnistää tutkijavaihdon amerikkalaisen Stanfordin yliopiston kanssa. Lapin yliopistossa projektin vastuullisena johtajana toimii kasvatustieteen, erityisesti mediakasvatuksen professori, mediapedagogiikkakeskuksen johtaja, dosentti Heli Ruokamo. Hanke on osa CICERO Learning -verkostoa (www.cicero.fi).

Lisätietoja:

Tutkimustyön vastuullinen johtaja, professori Heli Ruokamo
Puhelin 040 5879090

Projektipäällikkö Saana Korva
Puhelin 040 4844169

Tuulikki Keskitalo
(virkavapaalla)
Puhelin 040 352 4432

Sähköposti etunimi.sukunimi@ulapland.fi

Konferensseja ja tapahtumia 2009-2010

24.-26.8.2010
MediPeda -workshop: Opettajien pedagogiset koulutukset, Rovaniemen ammattikorkeakoulu

23.-26.8.2010
Kyle Harrisonin (Stanfordin yliopisto, Kalifornia) vierailu Rovaniemellä

28.6.-2.7.2010
Ed-Media -konferenssi, Toronto, Kanada

Keskitalo, T., Ruokamo, H. & Väisänen, O.: How does the facilitating, training and learning model support characteristics of meaningful learning in a simulation-based learning environment from facilitators' and students' perspective?
Yliräisänen-Seppänen, P. & Timonen, E.: A Design model as a tool for developing a virtual learning environment

16.-18.6.2010
SESAM 2010 -konferenssi, Gröningen, Hollanti

Keskitalo, T., Ruokamo, H. & Väisänen, O.: Facilitators' and Students' views of teaching and learning in simulation-based learning environment
Yliniemi, P.: Nursing and health care students' experiences of training in "ENVI", a virtual and simulation-based learning environment

21.-23.4.2010
Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa (ITK) -konferenssi, Aulanko, Hämeenlinna

Haukkamaa, J.: Searching for co-creation of value in virtual learning environment of supplementary education service

10-12.2.2010
CICERO Learning -verkoston tutkijatapaaminen, Kulttuurikeskus Sofia, Helsinki

10-11.9.2009
Virtuaaliperusteinen simulaatio - Oppiminen ja harjoittelu seminaari, Rovaniemi

Tutkittua näyttöä virtuaali- ja simulaatio-oppimisesta
Tutkijat KM Tuulikki Keskitalo, KM Paula Yliniemi ja TaM Pia Yliräisänen-Seppänen

1.-4.7.2009
ISATT 2009 -konferenssi, Rovaniemi
Keskitalo, T. & Ruokamo, H.>: Designing a pedagogical model for virtual reality and simulation-based learning environments
Yliniemi, P.:The year one students' learning experiences in the virtual center

11.-13.6.2009
SESAM 2009 -konferenssi, Mainz, Saksa
Keskitalo, T.
: Students’ Expectations of Teaching, Studying and Learning in Virtual Reality and Simulation-based Learning Environments

13-17.4.2009
AERA -konferenssi, San Diego, Yhdysvallat
Keskitalo, T.
: A Starting Point for Designing a Pedagogical Model for the Virtual Learning Environment for Health and Welfare

Julkaisut

(ks. kaikki MPK:n julkaisut, johon on listattu myös hankkeiden uusimmat julkaisut)

Haukkamaa, J. (2010). Virtual learning environment design: A study of service design and service-dominant logic frameworks. Teoksessa J. Viteli & A. Östman (toim.) Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2010 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit (119-123), Department of Interactive Media, TRIM Research Reports 1. http://tampub.uta.fi/tulos.php?tiedot=357

Keskitalo, T. (2011). Teachers` conceptions and their approaches to teaching in virtual reality and simulation-based learning environment. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 17(1), 131–147.

Keskitalo, T. (in progress). From Conception to Development of a Pedagogical Model for Organising Virtual Reality and Simulation-based Learning.

Keskitalo, T. (in progress). Students’ Expectations and Teachers’ Approaches - A Starting Point for Designing a Pedagogical Model for Virtual and Simulated Learning Environments.

Keskitalo, T., & Ruokamo, H. (2011). Designing a pedagogical model for virtual reality and simulation-based learning environments of healthcare. In A. Lauriala, R. Rajala, H. Ruokamo & O. Ylitapio-Mäntylä (Eds.), Navigating in educational contexts: Identities and cultures in dialogue (pp. 259-270). Rotterdam: Sense Publishers.

Keskitalo, T., Ruokamo, H. & Väisänen, O. (2010). How Does the Facilitating, Training and Learning Model Support Characteristics of Meaningful Learning in a Simulation-based Learning Environment from Facilitators` and Students` Perspectives? Proceedings of ED-Media 2010: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications. June 27 – July 1, 2010, Toronto, Canada (pp. 1736–1746). Chesapeake, VA: AACE.

Korva, S. (Accepted). How to support the use of pedagogical innovations? Virtual and simulation-based teaching methods. Paper submitted to EARLI Conference to be held 29-30 August 2011 Exeter, England.

Yliniemi, P. (2009). Nursing and Healthcare Students` Experiences of Training in Simulation-based Learning Environment – ENVI. In T. Bastiaens et al. (Eds.), Proceedings of the World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2009 (3275–3279), Chesapeake, VA: AACE.

Yliräisänen-Seppänen, P. & Timonen, E. (2010). A Design Model as a Tool for Developing a Virtual Learning Environment. Paper presented in the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2010.