2. luokalla toteutettu englannin jaksosuunnitelma

1. Aihekokonaisuus

Aihe
Mitä tehdään
Materiaali
Värit:
red, yellow, brown, blue, grey, black, white, orange, pink, purple, green
Ensin opetellaan värit (esim. uusi väri/ päivä) ja kootaan ne luokan seinälle.

Pelataan väribingoa.
- opettaja sanoo värin englanniksi (näyttää alussa myös värikortin).
- oppilas raksii värin bingoruudukoltaan.

Värimuistipeli
- yhdistä värikortti ja nimi
Bingoruudukko (3x3)
- oppilaat värittävät omat bingoruudukkonsa haluamillaan väreillä.

Värikortit ja nimikortit
Kehon osat:
head, hair, hand, foot, eye, mouth, nose, ear, finger, toe, tummy
Opetellaan sanat mm. sanaristikkoa apuna käyttäen. Sanaristikko
Paripeli:
Kehonosat ja värit
- toisella oppilaalla on valmiiksi piirretty ihmishahmo (ääriviivat).
- toisella oppilaalla on värikortit ja kehonosakortit edessään nurin päin.
- toinen pareista nostaa vuorotellen värikortin ja kehonosakortin ja lukee ne ääneen ja laittaa pulpetille vierekkäin tarkitusta varten.
- toinen pari toimii ohjeen mukaan ja värittää ihmishahmoaan.

Esim. red head
Värikortit
Kehonosakortit
Ihmishahmo
Värikynät



2. Aihekokonaisuus

Aihe
Mitä tehdään
Materiaali
Feelings:
I'm...
happy, sad, angry, tired, fine
Harjoitellaan sanoja sanaristikon ja yhdistä oikein -tehtävien avulla.
- oppilaat piirtävät tyhjään ympyrään kortissa lukevan tunnetilan
- leikitään pantomiimia pareittain:
    * toisella oppilaalla on kortti, jossa on sekä hymynaama-kuva, että lauseen alku "I'm happy"
    * hän näyttelee pantomiimina tunnetilan ja kaveri sanoo sen ääneen
Kuvakortit
"Tyhjät kasvot"
Pantomiimikortit
Fraasit:
I like/ I don't like
I have/ I don't have
Opetellaan fraaseja leikkien ja pelien avulla.

Vastakohta:
- oppilas 1. I like red.
- oppilas 2. I don't like red.

Tarinanaru:
- istutaan ringissä, fraasit näkösällä. Kerrotaan esim. kuvasta: I'm a boy. I like blue. Samalla kuljetetaan narua, jossa on solmuja. Solmun kohdalla vuoro saa vaihtua.
Fraasikortit
Kuvat
Tarinanaru
Kysymykset:
Do you like...?
Do you have...?
Are you...?
Käytetään edellä mainittuja, tuttuja menetelmiä.