Tutkiva oppiminen: Järviruokoprojekti

Romppainen Matti ja Siitonen Hannu

Tavoitteet

Kuhan koulun ympäristökasvatusteemana oli järviruoko

  • käsitekartan asioihin perehdytään ja tutkitaan eri luokilla luokkatason mukaisesti
  • asiantuntijoilta pyydetään ohjeita ja tietotaitoa ongelmien ratkaisemiseksi
  • tavoitteena oli selvittää, millainen kasvi järviruoko on, millaisessa ympäristössä se kasvaa ja miten sitä voidaan käyttää hyödyksi

jarviruoko.jpg

Toteutustapa

  • käsitekartan laatiminen yhdessä henkilökunnan, vanhempien ja oppilaiden kanssa
  • tutustumismatkat Sodankylään ruokosuolle (tutustuttiin samalla Kevitsan kaivokseen ja ametistikaivokseen Luostolla) ja Kempeleenlahdelle (ruo’on niittäminen ja ruokosaunan rakentaminen
  • osa käsitekartan aiheista jaettiin luokkien kesken ja jotkut aihepiirit olivat yhteisiä esim. järviruokopoppanan kutominen kangaspuilla
  • eri aihepiirien toteuttaminen tutkivan oppimisen kautta
  • elämyksellinen oppiminen, käsillä tekeminen
  • yhteistökumppaneina oli alan asiantuntijoita
  • paikallinen aihe oli outo sekä oppilaille että opettajille, joten aihepiiri oli haastava kaikille
  • projektin kesto syyslukukausi
  • integrointi: ympäristö- ja luonnontieto, matematiikka, äidinkieli, liikunta, fysiikka, kemia, kuvaamataito, käsityö

jarviruoko2.jpg

Arviointi

  • jatkuva havainnointi
  • järviruokonäyttely joulujuhlassa, yleisön positiivinen palaute

Lisätietoja