Yhteistoiminnallinen oppiminen, draaman käyttö opetuksessa: Matka pääsiäiseen -kuvaelma

Koskenranta Pirkko

Uskontoa oppiaineena ei myöskään sivuutettu kevyesti. Keväällä 2010 pari viikkoa ennen pääsiäistä, suunnittelimme 3.-4.luokan oppilaille oppimisjakson, jossa Jeesuksen elämää käytiin läpi draaman avulla.

Palasimme ajanlaskumme alkuun. Opettajan tekemä kuvaelman käsikirjoitus pohjasi Raamattuun ja kohtauksissa kertojat veivät yleisön tapaamaan Jeesuksen ystäviä, sukulaisia ja muuta väkeä. Näin ollen äidinkielen, musiikin, uskonnon ja kuvaamataidon tunnit oli integroitu yhdeksi eheäksi kokonaisuudeksi.

Käsikirjoitus oli jaettu useampaan kohtaukseen ja oppilaat harjoittelivat esitystä ajoittain pienryhmissä itsenäisesti sekä ajoittain opettajan ja kouluavustajan johdolla. Oppilaat olivat saaneet kokemuksen myötä runsaasti taitoa harjoitella esityksiä itsenäisesti ja opettajan tehtäväksi jäi lopuksi yhdistää kohtaukset eheäksi kokonaisuudeksi. Rakensimme yhdessä lavasteet opettajan ohjeiden mukaisesti.

Ensimmäinen kohtaus vei yleisön Betlehemin talliin, jossa Jeesus syntyi. Matka sieltä jatkui Jairoksen kotiin, jossa Jeesus herätti Jairoksen tyttären kuolleista sanoen ”talita kuum”, mikä tarkoittaa ”tyttö nouse”. Seuraavassa kohtauksessa olimme synagogan esimiehen luona, jossa tapasimme kaksi Jeesuksen opetuslasta, Jaakobin ja Johanneksen ja he kertoivat, kuinka kaikki kaksitoista opetuslasta aterioivat Jeesuksen kanssa viimeistä kertaa. Sieltä matka jatkui Yläsaliin, jossa talon isäntä ja emäntä kertoivat, kuinka Jeesus asetti Pyhän ehtoollisen. Seuraavaksi olimmekin jo Ylimmäisen papin pihalla ja Pilatuksen luona. Sitten saavumme Golgatalle, jossa tapasimme Pietarin, kaksi sotilasta, jotka olivat heittäneet arpaa Jeesuksen vaatteista, katuvan Juudas Iskariotin ja Jeesuksen äidin. Viimeisessä kohtauksessa saavuimme Jeesuksen tyhjälle haudalle, jossa oli vastassa kolme naista. He kertoivat, kuinka Jeesus on ylösnoussut ja voittanut kuoleman.

Raamatun kertomuksia yhdistävät virret Adventtilaulu, Vieraalla maalla ja loppulauluna Lensi maahan enkeli. Oppilaat oli puettu viittoihin ja päähineisiin, kasvot oli maalattu ja kaikilla miesrooleissa olevilla oli parta. Kuvaelma esitettiin kiirastorstaita edeltävänä iltana yleisölle ja se herätti suuria tunteita. Kyyneleet vierivät monen katsojan poskelle ja ylösnousemuksen ilo täytti lopulta salin. Pääsiäinen sai monen joukossa olleen mielestä arvoisensa merkityksen.

Koulumme oppilaat pitivät kovasti tämän tapaisesta uskonnonopetuksesta, vaikka heillä oli paljon ulkoa opittavaa. Osa 5.-6-luokan tytöistä ja kaikki luokan pojat lauloivat tai soittivat vapaaehtoisesti virsikuorossa ja loput yläluokan tytöt leipoivat kotona pääsiäiskahvilaan pääsiäisleivonnaisia: sitruunakakkuja ja rahkapiirakoita. Etsimme netistä leivontaohjeet. Esityksen jälkeen isommat oppilaat pitivät kahvilaa, jossa tunnelma oli rauhallinen ja lämmin. Kahvinkeitto ja tarjoilu sujuivat kohteliaan jouhevasti. Esitystä oli tullut katsomaan likimain sata vierasta ympäri Kemijärveä.

Juttelimme oppilaiden kanssa pääsiäiskuvaelmasta pääsiäisloman jälkeen. Melkein jokaista oppilasta oli ensin jännittänyt. Yksi poika harmitteli, kun vuorosanat olivat yhden kerran unohtuneet ja hän tarvitsi kuiskaajaa. Jeesuksen surun murtamaa äitiä näytellyt tyttö kertoi olleensa suoritukseensa tyytyväinen. Kohtaus oli hänestä tuntunut harjoituksissa tosi vaikealta, mutta itse esityksessä se oli mennyt yllättävän hyvin. Pietarin roolissa esiintynyt poika myhäili tyytyväisyyttään, koska hän sai olla mukana kahdessa eri kohtauksessa ja oli onnistunut niissä erittäin hyvin. Tämä poika oli koulussa useimmiten ujon tuntuinen, puhui hiljaisella äänellä ja jäi usein seurassa taka-alalle. Yksi poika, jolla oli omasta mielestään ongelmia vuorosanojen muistamisessa, huokaisi helpotuksesta, kun kaikki meni niin kuin piti. Kaiken kaikkiaan jokainen oli koko esitykseen tyytyväinen ja runsaslukuisen yleisön läsnäolo pääsiäiskahvituksineen kruunasi keskiviikkoillan. Illalle odotetaan jo uusintaa.