ryhmakuva_ooppera690x220.jpg

Yhteistoiminnallinen oppiminen, draaman käyttö opetuksessa: Tohmon koulun Sotajoulukuu - koululaisooppera yhteistyössä Suomen kansallisoopperan kanssa

Koskenranta Pirkko

Syksyllä 2008 Kemijärven kaupungin kulttuurisihteeri Helena Junttila soitti koulullemme ja kysyi halukkuuttamme osallistua Sotajoulukuu - koululaisooppera tekoon. Se on Suomen kansallisoopperan koululaisille räätälöimä taidekasvatusprojekti, jossa kouluille tarjotaan mahdollisuutta tutustua oopperaan taidemuotona itse tekemisen ja kokemisen kautta.

Hetken mietittyämme, otimme haasteen vastaan. Ooppera oli alun perin tarkoitettu 5.-6.-luokkalaisille ja suositus ryhmäkoolle oli 45-50 oppilasta. Tuona syksynä koulussamme opiskeli yhteensä 44 oppilasta vuosiluokilla 1-6, mutta siitä ei onneksemme tullut estettä, vaan pääsimme aloittamaan oopperaharjoitukset elokuun puolivälissä koko koulun voimin. Kustannuksista vastasi Kemijärven kaupungin kulttuuritoimi.

Syksyn aikana harjoittelimme koululle lähetetyn opetuspaketin avulla musiikkiosuudet ja osan liikeosuuksista kuntoon. Yhteisharjoituksia oli pari tuntia viikossa elo-marraskuun aikana. Harjoituksien edetessä myös opettajat löysivät uudenlaisia työskentelymenetelmiä ja mahdollisuuksia moniaiheiseen opetukseen opetussuunnitelman sisällä. Samalla teos tutustutti koululaiset Suomen historiaan ja Talvisodan aikaisiin tapahtumiin. Vaikka projektin päämääränä oli taiteellinen elämys, kehittyivät samalla lasten sosiaaliset taidot ja he oppivat uusia yhteistoiminnallisia työtapoja sekä luovuutta.

Kun oopperan käsikirjoitus oli likimain kaikkien muistissa, pyysin neljää koulumme viides - kuudesluokkalaista poikaa tekemään esityksen valosuunnitelman. Heidän suunnitelmansa vaikutti erittäin tarkkaan mietityltä ja kun eräänä koulupäivänä menimme kulttuurisalin valoista vastaavan ohjaajan juttusille, teimme vain muutamia tarkennuksia poikien alkuperäiseen suunnitelmaan.

Joukko tyttöoppilaita suunnitteli oopperan Nukkelauluun tanssin, jossa liikkeiden täsmällisyys ja monipuolisuus oli silmiinpistävä, kun ottaa huomioon vielä sen, että tyttöjen piti tanssia ja laulaa samanaikaisesti. Opettaja toimi lähinnä kannustajana ja pienvihjeiden antajana. Koulumme oppilaat piirsivät kuvat ohjelmalehtiseen. Esityksen valmistautumisvaiheessa yksi Suomen kansallisoopperan esiintyjistä ja pianisti vierailivat yhden päivän aikana Kemijärvellä ohjaamassa ja tukemassa harjoituksiamme.

Esityspäivän aamuna eli perjantaina 21.11.2008 saapui Suomen kansallisoopperasta työryhmä, johon kuului kolme laulajaa ja pianisti, Kemijärven kulttuuritalolle puvut ja lavastuselementit mukanaan. Aamupäivän aikana rakensimme lavasteita ja oppilaamme harjoittelivat kolmessa eri ryhmässä, jotka oli jaettu roolien mukaan: venäläiset, suomalaiset ja kakkuryhmä.

lavasteita465x220.jpg

Ruokailun jälkeen puimme esiintymisasut yllemme, kokosimme oopperanpalaset yhteen ja kävimme läpi koko oopperan.

lavalla465x220.jpgSotajoulukuun yhteisharjoitukset

Seurasi pieni lepohetki ja kello 13 meillä oli kenraaliharjoitus, johon kutsuimme juhlavieraaksemme kaikki Kemijärven sotaveteraanit. Esitys herkisti veteraaneja ja myöhemmin monet heistä kertoivat olleensa esityksessä olleiden oppilaiden ikäisiä, kun Talvisota oli heidän elämässään totisinta totta. Joku kertoi olleensa myös sotalapsena Ruotsissa kuten esityksen pieni Marja-tyttö.

Kello 18 järjestimme maksullisen yleisöesityksen. Ennen sitä vielä puuteroimme ja maalasimme oppilaiden kasvoja, teimme joillekin oppilaille palmikot hiuksiin ja virittäydyimme tulevaan koitokseen. Jännitys oli huipussaan, mutta me päätimme, että kaikki onnistuu parhain päin. Matka kohti esiintymislavaa alkoi. Sitä seurasi alkusoitto ja oppilaiden laulu kiiri salintäyteisen yleisön korviin. Tunnelma oli iloisen liikuttunut ja hartaan tuntuinen.

Sotajoulukuu-oopperan säesti kansallisoopperan pianisti Kari Hänninen ja siinä esiintyivät oopperalaulajat Taru Sippola, Juha Hoistikka, Eve Saarinen ja kaikki Tohmon koulun oppilaat. Kuin onnen kantamoisena Suomen kansallisoopperan lavastus ja puvustus toivat oopperasalin Lappiin, Suomen pohjoisimman kaupungin Kemijärven kulttuuritalon saliin. Musiikin oopperaan on säveltänyt Markus Fagerudd ja libretosta vastasi Ilpo Tiihonen. Lavastus ja puvut olivat Tarmo Tantun käsialaa. Oopperan ohjauksesta vastasivat opettajat Tiina Välikangas ja Pirkko Koskenranta. Mukana olivat myös opettajat Heikki Kostamo, Mikko Kellokumpu ja Sirkka Ruoho. Oppilaiden vanhemmat auttoivat lavasteiden purkamisessa.

Projekti onnistui erinomaisesti. Pohjoisen pojat koulussa -hankkeen tavoitteet toteutuivat hyvin, sillä yhteistoiminnallinen oppiminen lisäsi opiskelumotivaatiota, aitoa vuorovaikutusta ja oppiminen eri-ikäisten ryhmässä mahdollisti oppimisen lapsen kehitystilan ja älyllisten mahdollisuuksien ylärajoissa. Työrauhahäiriöitä ei harjoituksissa eikä esitysten aikana ilmennyt, sillä laulu, liike, rytmi, soitto ja draama yhdistyivät esityksessä ja se lisäsi mielenkiintoa. Ulkoa opittavaa oli paljon, mutta jokainen halusi kantaa ylväästi kortensa juhlavaan kekoon. Sotajoulukuu oli teemaopetusta parhaimmillaan. Esitys oli uskoakseni meille kaikille ikimuistoinen ja sen kautta osoitimme kaikille Suomen sotaveteraanille nöyrän kiitoksen.

Koululaisooppera kiinnosti myös mediaa. Alueuutiset radiossa ja televisiossa kertoivat Suomen kansallisoopperan ja Tohmon koulun Sotajoulukuu - oopperasta. Sanomalehti Lapin Kansa sekä paikallislehdet Koillis-Lappi ja KotiKymppi kirjoittivat esityksestämme useita artikkeleita. Mediassa esilläolo lisäsi oppilaiden omanarvontuntoa ja oppimisen riemua. "Jes, me oltiin telkkarissa!"