tuki_banneri470x150.gif 

OPISKELIJOIDEN HELPDESK

Yhteystiedot:

www.ulapland.fi/helpdesk

 

Lyhyt kuvaus:

Opiskelijoiden Helpdesk vastaa Lapin yliopiston opiskelijoiden it-tuesta ja neuvonnasta. Helpdesk auttaa opiskelijoiden käyttäjätunnusasioissa, tietojärjestelmän tukipyynnöissä, lisenssi- ja ohjelmistoasioissa sekä yleisissä käyttötukiasioissa. Lisäksi Helpdesk hoitaa videoneuvottelu- ja AV- tukipyyntöjä, jos AV- tuki ei ole käytettävissä.

 

Palvelun tarkempi sisältö:

1) Käyttäjätunnusasiat: Salasanan vaihto, uusien käyttäjätunnuksien luovuttaminen, vierailija- ja Webropol-tunnusten luovuttaminen, käyttäjätunnusneuvonta ja ohjeistus.
2) Tietojärjestelmätuki: Sähköpostiongelmien ratkaiseminen, Weboodi-opastus ja -neuvonta, Optima-opastus ja -neuvonta.
3)  Lisenssit ja ohjelmistot: Pasw21-tilastoanalyysiohjelmiston ja -lisenssin jakaminen opiskelijoille. Lisäksi opiskelijoille annettaan ilmaisiin ohjelmiin liittyviä suosituksia, neuvontaa ja apua mm. Avast-, OpenOffice- ja LibreOffice-ohjelmassa.
4) Käyttötukiasiat: Tulostusasiat (mm. värikasetin vaihto, tulostusjonojen purkaminen, paperitukoksien avaus, tulostusneuvonta), Wlan-tuki (PC, Mac, Android ja Linux), Office- ohjelmien käyttötuki ja neuvonta, itseopiskelutilan avainlainat, käyttöjärjestelmätuki Mac-, PC- ja Android-ympäristöihin, viruksentorjuntaneuvonta ja -tuki, opiskelijoiden yleiset it-ongelmat, opiskelijakannettavien imageasennus ja -lunastus sekä mobiiliympäristötuki.
5) Videoneuvottelu ja AV-tukiasiat: Helpdesk päivystää ja käynnistää iltaisin järjestettävät videoneuvottelut. Lisäksi Helpdesk sijaistaa AV-tukea päivisin.

 

Palvelun rajaukset:

1) Helpdesk on opiskelijoille suunnattu palvelu.
2) Helpdesk ei suorita kotikäyntejä.
3) Helpdeskissä on useimmiten töissä vain yksi henkilö kerrallaan. Jos Helpdeskissä on käymässä asiakas, hänet priorisoidaan puhelimitse tulevien tukipyyntöjen edelle. Siksi puhelimeen vastaaminen ei aina ole mahdollista. Sähköpostin lähettäminen on toivottava tapa ottaa yhteyttä Helpdeskiin, mikäli Helpdeskissä käyminen ei ole mahdollista.

4) Helpdeskin käyttäjäoikeudet eivät riitä kaikkien käyttäjätunnusongelmien ratkaisemiseen. Tällaisessa tapauksessa Helpdeskin rooliksi jää syyn rajaaminen ja tukipyynnön muuttaminen helpommin käsiteltävään muotoon, ennen kuin asiakas ohjataan ongelmakohtaisen asiantuntijan puheille (Service Desk).

 

Palvelun ohjeistus:
Tapauskohtaiset ohjeet saa ottamalla yhteyttä Helpdeskiin sähköpostitse tai puhelimitse tai tulemalla käymään Helpdeskissä.

 

Päivystys:
Tuki on saatavilla Helpdeskin aukioloaikoina.