viestinta_banneri.jpg


OPISKELIJOIDEN SÄHKÖPOSTIPALVELUT

 

Yhteystiedot:
www.ulapland.fi/helpdesk

Lyhyt kuvaus:
Lapin yliopiston Heldesk vastaa opiskelijoille suunnatusta sähköpostituesta ja -neuvonnasta. Jokaiselle opiskelijalle annetaan yliopiston toimesta Microsoft Exchange -sähköpostitili.

Palvelun sisältö:
1)    Kirjautumisohjeistus: Kirjautuminen tapahtuu opiskelijan henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla, jotka Helpdesk luovuttaa opiskelijalle. Tunnukset ovat samat kuin Optimaan ja Weboodiin.
2)    Sähköpostineuvonta ja -opastus: Sähköpostitilin voi synkronisoida älypuhelimen tai tietokoneen sähköpostiohjelman kanssa. Tämä tapahtuu valitsemalla päätelaitteen sähköpostiohjelmasta tiliksi Exchange-tili ja määrittelemällä sähköpostipalvelin (server) sekä toimialue (domain). Älypuhelimessa sähköpostipalvelin on mobile1.luc.fi ja tietokoneen sähköpostiohjelmassa mail1.luc.fi. Toimialue älypuhelimessa on luc.local ja tietokoneen sähköpostiohjelmassa luc.
3)    Ongelmatilanteiden ratkaisu: Ongelmatilanteessa ota yhteys Helpdeskiin.

Palvelun rajaukset:
1) Palvelu on tarkoitettu Lapin yliopiston opiskelijoille.
2) Sähköpostiin kirjautuminen tapahtuu henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla, jotka poistuvat käytöstä opinto-oikeuden loputtua. Sähköpostitili sulkeutuu automaattisesti 4 viikkoa opinto- oikeuden loppumisen jälkeen.

Päivystys:
Tuki on saatavilla Helpdeskin aukioloaikoina.

 

HENKILÖKUNNAN SÄHKÖPOSTIPALVELUT

Yhteystiedot:

www.ulapland.fi/itpalvelupiste


Lyhyt kuvaus
Sähköposti helpottaa ja nopeuttaa  kirjallista viestintää ja mahdollistaa yhteydenpidon silloin, kun itselle sopii. Henkilökohtaisen sähköpostin saa käyttäjätunnuksen yhteydessä. Organisaatiopostin käyttö: vastuuhenkilö  esittää pyynnön asiasta IT-palvelupisteelle.
   

Palvelun tarkempi sisältö

Henkilökohtainen sähköposti
Sähköposti avautuu vaivattomasti selaimilla (IE, Firefox ) yliopiston pääsivun alareunasta (OWA) tai osoitteessa https://mail1.luc.fi/owa. OWA –kirjautumisen yhteydessä kysytään ensimmäisellä kirjautumiskerralla kielivalinta, joka vaikuttaa postikansioiden nimiin. Microsoft Outlook -postiohjelma asennetaan perusasennuksena henkilökunnan työasemiin (viestien tallennus omaan kotihakemistoon). Sähköpostissa (Ms Outlook 2010 ja Outlook Web Access) on mahdollista vaihdella  komentopalkkeja, postivihjeiden näyttämistä, automaattista vastausta jne.

Organisaatioposti
Tiedekunnille, toimipisteille, työryhmille ja opiskelijayhdistyksille voidaan luoda yhteiskäyttöinen organisaatiopostiosoite. Organisaatiopostin voi avata oman  OWA-selainpostilaatikkonsa rinnalle selaimeen tai luoda toisen Microsoft Outlook -tilin  työasemaan.


Palvelun rajaukset
Lapin yliopiston käyttäjätunnusta ei saa luovuttaa toiselle. Yliopiston tietojärjestelmien ja sähköpostin käytön periaatteet voi tarkistaa osoitteesta:
http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Yksikot/Tietohallinto--ja-IT-palvelut/Kayttosaannot-ja-tietoturva

Lapin korkeakoulukonsernin Microsoft Exchange -postipalvelimelta voi lukea viestejä selaimella, Microsoft Outlook -työasemasovelluksella tai useilla erilaisilla mobiililaitteilla. Sähköpostimäärän kasvaessa postipalvelin lähettää  levytilan ylityksestä varoituksen: ”POSTILAATIKKOSI ON TÄYNNÄ”.  Poista silloin turhia viestejä, tyhjennä Poistetut viestit -kansio. Sähköposti sallii korkeintaan 10 Mb -viestikoon. Jos poistat vahingossa arvopostia, voit palauttaa kahden viikon aikana poistamasi viestin takaisin <Poistetut-kansioon>, josta voit siirtää tai kopioida sen muuhun kansioon ( …Kansio / palautus... valitse viestit / palauta).

 

Ohjeet
Lisätietoja palvelupisteestä.

 

Päivystys
Tukea palvelun käyttöön on saatavilla palvelupisteen aukioloaikoina.