Lapin yliopiston kriisiryhmä
Lapin yliopiston kriisiryhmän muodostavat
- Viestintäpäällikkö (pj)
0400 695 418 (2230)
- Yleis- ja henkilöstöhallinnon hallintopäällikkö
040 484 4060 (2353)
- Opiskelijapalveluiden palvelupäällikkö
040 777 7352 (2120)
- Kansainvälisten opiskelijapalveluiden päällikkö
(kansainväliset opiskelijat)
040 772 6510 (2245)
- Ylivirastomestari
0400 449 835 (2293)
- YTHS: terveydenhoitaja ja psykologi
040 5818415
(Suluissa olevia numeroita voi käyttää soitettaessa yliopiston puhelimista.)
Kriisiryhmän tehtävät ja vastuut
-
Organisoi toimintaa kriisitilanteissa
- Kutsuu tarvittaessa ulkopuolista apua
- Huolehtii kriisitilanteen jatkohoidosta
- Kokoontuu kriisitilanteessa mahdollisimman nopeasti. Kriisitilanteen
hoito priorisoidaan ennen muita töitä. Kriisitilanteessa ryhmällä täytyy
olla valmius saada ainakin 2–3 jäsentään heti koolle tekemään
ensimmäiset päätökset.
- Ryhmän kutsuu koolle kuka tahansa ryhmän
jäsenistä, joka saa tiedon kriisistä. Myös rehtorille/hallinto- ja
lakiasiainjohtajalle on ilmoitettava tapahtuneesta välittömästi.
Kriisitilanteessa kriisiryhmä arvioi seuraavat asiat:
Tilanteen kartoitus
- Mitä on tapahtunut, mistä tieto on saatu, onko se tarkistettu?
- Miten tähän mennessä on toimittu?
- Onko joitakin tukitoimia jo käynnistetty?
- Mistä asioista tulee vielä huolehtia ja millä tasoilla (koko yliopisto,
henkilökunta, tietyt opiskelijaryhmät, yksittäiset opiskelijat)?
Miten ja kenelle asiasta ilmoitetaan?
- Yliopistossa tapahtuneesta vakavasta onnettomuudesta/kuolemantapauksesta on ilmoitettava poliisille. Poliisi
ilmoittaa omaisille.
- Kriisiryhmä päättää asiasta tiedottamisesta
henkilökunnalle ja opiskelijoille. Tiedottamisesta vastaa ensisijaisesti
rehtori/viestintäpäällikkö.
- Kriisiryhmä arvioi, millaisia reaktioita on odotettavissa.
Minkälaisia tukitoimia tarvitaan ja kenelle?
- Opiskelijoille/henkilökunnalle voidaan järjestää mahdollisuus
keskustella YTHS:n tai työterveyshuollon työntekijöiden kanssa.
Tarvittaessa kriisiryhmä auttaa yhteydenotossa ulkopuoliseen
auttajatahoon.
- Kriisiryhmä arvioi ulkopuolisen avun tarpeen, toteutuksen ja keston.
- Tarvittaessa järjestetään defusing eli purkukokous ja debriefing eli psykologinen jälkipuinti.
Miten toimitaan median kanssa?
- Tapahtumasta tiedottaa pääsääntöisesti rehtori/viestintäpäällikkö.
Tiedottamisessa kiinnitetään erityistä huomiota asianosaisten
suojaamiseen (esimerkiksi siihen, missä laajuudessa tietoja annetaan).
Onko yliopistolla oikeudellista vastuuta tapahtumasta?
- Mitä seuraamuksia on mahdollisesti odotettavissa?
- Mistä voi saada juridista apua?
Kuolemantapauksissa lisäksi huomioitavaa
- Yliopisto järjestää suruliputuksen omaisten tahtoa kunnioittaen.
Kriisiryhmä tiedottaa yliopiston henkilökuntaa suruliputuksesta.
- Muutaman päivän kuluessa yliopistossa/yksikössä vietetään yhteinen hiljainen hetki.
- Yliopistolle voidaan tarvittaessa järjestää paikka hiljentymiselle.
Kriisiryhmä vastaa järjestelyistä (hoitaa paikalle kukat, kynttilät ja
valokuvan).
- Henkilökunnan jäsenen kuolemantapauksessa yksikön
johtaja huolehtii omaisten muistamisesta kukkatervehdyksellä ja
sanomalehden kuolinilmoituksella (yhteistyössä henkilöstöasioiden
kanssa).
- Yksikön johtaja päättää omaisten toiveita kunnioittaen
hautajaisiin osallistumisesta ja hautajaisiin liittyvästä muistamisesta
(kukat/adressi).
- Opiskelijan kuolemantapauksessa noudatetaan soveltuvin osin samoja ohjeita kuin henkilökunnan osalta.
- Itsemurhatapauksessa toimitaan omaisten tahtoa kunnioittaen.
Kriisiryhmä auttaa erityisen tuen järjestämisessä henkilökunnalle ja
opiskelijoille.
- Opiskelijan/työntekijän kuoleman jälkeen tietoaineiston käsittelystä on annettu erilliset ohjeet (saatavilla atk-palveluista).