• Weboodi
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Väitöskirjat
 
9789523370296.jpg

”Ne voi opita toisilta” – kasvatustieteellinen design-tutkimus maahanmuuttajaoppilaiden osallisuutta edistävistä luokkakäytänteistä

19.10.2017

Satu Taskinen

Miten edistää maahanmuuttajan osallisuutta koulussa? Miksi osallisuutta ylipäänsä pitäisi edistää?

”Ne voi opita toisilta”, kiteyttää eräs tutkimushenkilöistä osallisuuden tuomat mahdollisuudet. Mahdollisuus osallistua, oppia toisilta ja saavuttaa osallisuutta on tärkeää maahanmuuttajaoppilaalle, joka ei entuudestaan hallitse kohdemaan kieltä ja kulttuuria.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata osallisuutta edistäviä käytänteitä sekä tarkastella, mitä yhteyksiä osallisuudella ja suomen kielen käytöllä oli koulutyössä. Osallisuutta edistettiin toimintayhteisöjen teorian pohjalta kehitetyin interventioin, ja osallisuuden kehittymistä seurattiin yhden lukuvuoden ajan. Tutkimus osoittaa, että osallisuuden tavoittelussa tärkeää on halu oppia ja kommunikoida. Keskeistä on löytää ryhmästä avainhenkilö, joka herättää halun päästä ryhmään. Opettajan rooli on luoda osallisuutta edistäviä tilanteita kuuntelemalla ja kuulemalla, kannustamalla yhteistyöhön ja edistämällä ryhmäytymistä.

Open_Access_logo_40px.png

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK