• Weboodi
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Väitöskirjat
 
9789523370876.jpg

”Ymmärsin olevani jonkin täysin uuden opiskelutavan edessä” Narratiivinen tutkimus polusta ammatilliseksi erityisopettajaksi osaamisperusteisessa koulutuksessa

27.9.2018

Pirkko Kepanen

Miten ammatilliset erityisopettajaopiskelijat kuvaavat osaamisperusteista oppimisprosessiaan? Millaiseksi oma oppimisen polku muotoutuu? Mitä osaamisperusteisuudella ylipäätään tarkoitetaan?

Osaamisperusteinen koulutusmalli on viime vuosina ollut vilkkaan tutkimuksen kohteena ja sitä toteutetaan ympäri maailmaa. Vielä ei kuitenkaan ole saatu sovittua, mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa. Erilaisia määritelmiä ja toteutustapoja on kuvattu eri tutkimuksissa. Tämä tutkimus valottaa myös sitä, mitä on osaamisperusteisuus ja millainen on osaamisperusteinen oppimisprosessi.

Osaamisperusteisuuden keskiössä on opiskelija, hänen oppimisensa ja osaamisensa, itsearviointi opintojen alussa ja sen pohjalta luotu yksilöllinen opinpolku, henkilökohtaistaminen, työelämäläheisyys ja aikaan sitomaton opiskelu. Opiskelijan rooli muuttuu vastuullisemmaksi ja opettajan rooli ohjaavammaksi.

Tutkimus perustuu opiskelijoiden kirjoittamiin tarinoihin ja haastatteluihin. Narratiivinen ote tuo esille osaamisperusteisen oppimisprosessin opiskelijoiden kertomana ja tutkimuksessa luodaan myös uudet tarinat, jotka kuvaavat ammatillisen erityisopettajan ympäristöä, osaamista ja identiteettiä.

Open_Access_logo_40px.png

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK