Uutiset
15.12.2014

Julkaisu: Saamelaisten kouluhistoriasta kokoava esitys

Saamelaisten koulunkäynnin historia löytyy nyt yksistä kansista. Saamelaisten kansanopetuksen ja koulunkäynnin historia Suomessa on ensimmäinen kokoava esitys saamelaisten kouluhistorian kehitysvaiheista ja siitä, millainen asema saamelaisten opetuksella on suomalaisessa koululaitoksessa.

Siirtolaisuusinstituutin julkaisema tutkimus kokoaa yhteen tietoa Suomen saamelaisiin kohdistuneesta koulutustoiminnasta aina kirkon toiminnan alkutaipaleelta sekä nationalismin aikakaudelta 1800-luvun taitteesta nykypäivään saakka. Arkisto- ja lähdemateriaaleihin sekä eri-ikäisten saamelaisten ja koulutuksen tehtävissä toimijoiden henkilöiden kouluhistoriallisiin kokemuksiin perustuva artikkelikokoelma tuo muun muassa esille, kuinka suomalaisessa koulutuspolitiikassa on siirrytty yhtenäistävistä käytännöistä saamen kielen ja kulttuuriin elvytyspyrkimyksiin.

Tutkimustuloksiaan teoksen artikkeleissa esittelevät kaikkiaan 27 Suomen saamelaiseen kouluhistoriaan perehtynyttä asiantuntijaa ja toimijaa. Tekijöiden mukaan saamelaisiin kohdistetun suomalaisen koulutuspolitiikan tarkastelu kouluhistorian keinoin tarjoaa tärkeän näkökulman aikana, jolloin on yhä enemmän alettu painottaa kulttuurien välisten suhteiden kehittämistä.

Kirja on suunnattu kaikille saamelaisten kansanopetuksen ja koulunkäynnin historian vaiheista kiinnostuneille.

Keskitalo, Pigga; Lehtola, Veli-Pekka & Paksuniemi, Merja (toim.) (2014):
Saamelaisten kansanopetuksen ja koulunkäynnin historia Suomessa
Siirtolaisuusinstituutti, Tutkimuksia A50
ISBN 978-952-5889-76-5
ISSN 0356-9659

Tilaukset: Siirtolaisuusinstituutin nettikauppa 

Lisätietoja:

Yliopistonlehtori Merja Paksuniemi, p. 040 483 3141, merja.paksuniemi (at) ulapland.fi
Dosentti Pigga Keskitalo, p. 040 419 7175, pigga.keskitalo (at) samiskhs.no

LaY/Viestintä/PS


Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK