• Weboodi
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Kasvatus ja opetus
 
Laatua_opiskeluun_kansi_235px.jpg

Laatua opiskeluun. Oppiminen ja opetus yliopistossa

24.11.2008

Yliopisto-opiskelun ja -opetuksen laadun puolesta.

"Yliopistossa oppii opetuksesta huolimatta."
"Ainahan voi lukea kirjoja."
"Opetukseni on yksityisasia, eikä se kuulu kenellekään muulle."

Nämä lentävät lauseet kuvastavat ajatuksia ja asenteita, joita silloin tällöin kuulee yliopiston käytävillä tutkijoiden ja opettajien suusta. Ne kertovat opiskelun ja opettamisen kulttuurista, joka osaltaan haastaa tutkimaan ja kehittämään yliopistopedagogiikkaa. Lauseiden takana on myös ajatus, että tutkiminen on opettamista arvokkaampi asia – opettamiseen ei kannata panostaa, koska tutkimus on yliopisto-opettajan ura-avain ja opetus vain välttämätön paha.

Opetuksen kehittäminen on vastavirtaan ponnistelua ja siihen on aiheellisesti kiinnitetty huomiota viime vuosina. Yliopistopedagogiikan opiskeluun panostaneet kirjoittajat osoittavat, että laadun aikaansaaminen riippuu opettajista ja keskinäisestä yhteistyöstä sekä yhteistoiminnasta opiskelijoiden kanssa. Edellytyksenä on, että opiskelijat nähdään mieluummin tasavertaisen työskentelykumppanin kuin palveluja ostavan asiakkaan roolissa.

Teos on Lapin yliopistossa opettavien tutkijoiden ja ohjaajien opetustyön kehittämisen tulos. Kirjan kantavia teemoja ovat monitieteinen opettaminen ja ohjaaminen, oppimista ohjaava arviointi, ongelmaperustainen oppiminen, vuorovaikutteinen verkko-opiskelu sekä toiminnallinen ja kriittinen pedagogiikka.

Laatua opiskeluun -kirja on tarkoitettu oppimisen, opiskelun ja opetuksen kehittämisestä kiinnostuneille opettajille, kehittäjille ja opiskelijoille, joiden oppimistuloksissa ja osaamisessa laatu viime kädessä näkyy.

Ostoskarry_40px.png Open_Access_logo_40px.png

 

Sisällys:

Esa Poikela & Sari Poikela
Uusia uria opetukseen. Yliopistopedagogiikkaa uudistamassa

Esa Poikela & Hanna Vuorinen
Yliopisto-opiskelun laatu. Arviointi oppimisen ja opettamisen kehittäjänä

Anne K. Ollila & Sari Vidén
Tutkiminen, opettaminen ja ”pedakomiikka”. Myyttien merkitsemät toimijapositiot yliopisto-opetuksessa

Merja Laitinen
Haluanko tietää? Tunteiden kohtaaminen opetuksessa

Tarja Orjasniemi
Henkilökohtainen opintosuunnitelma. Hops ja sosiaalityön opiskelun ohjaaminen

Kirsi Päykkönen & Marja Salo-Laaka
Tieteidenvälinen opetus. Pedagogisia ratkaisuja etsimässä

Rauno Rusko
Tentistä toimintaan. Yritysyhteistyön opettaminen

José-Carlos García-Rosell
From passive to active learning. An application of hybrid-PBL to business education

Minna Kimpimäki, Pirjo Laitinen & Mirva Lohiniva-Kerkelä
Verkko opiskeluympäristönä. Oikeustieteen opettaminen

Jaana Leinonen
”Keskustelut olivat parhainta antia”. Vuorovaikuttaminen verkkokurssilla

Tuija Turunen
Videokuvan käyttö opetusharjoittelun ohjauksessa. Kokeiluja, ideointia ja pohdintaa

Sauli Mäkelä
Behaviorismi ja konstruktivismi. Vai vain juridiikan opettaminen?

Sari Poikela & Elina Holm
Vaientava vai vapauttava yliopistopedagogiikka? Kriittinen näkökulma opetuksen laatuun

Kirjoittajat

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK