Väitöskirjat
 
9789523370739.jpg

Matematiikan ymmärtämisestä. Käsitteistä käytäntöön

25.5.2018

Jorma Leinonen

Matematiikkaa pidetään vaikeana oppiaineena. Sitä tarvitaan kuitenkin niin monessa tilanteessa, ettei sen opiskelua voi ohittaa vaikeuksiin vetoamalla. Matematiikan osaajista on kysyntää, mutta arkitilanteissakin matematiikka on tarpeellinen, joskus välttämätön.

Tämä työ alkoi ihmettelystä, miksi matematiikka on toisille helpompaa kuin toisille. Miten on mahdollista, että toiset näkevät kaavoissa ja lausekkeissa mielenkiintoisia asioita, mutta toisille ne ovat pelkkiä merkkijonoja? Olemme tulleet ymmärtämisen problematiikan äärelle.

Tutkimustehtävänä oli selvittää matematiikan ymmärtämistä ja sen tekijöitä. Osoittautui, että ymmärtäminen ei ole joko/tai-asetelma, vaan on olemassa useita ymmärtämisen lajeja. Kaikilla niillä on oma tehtävänsä matematiikan oppimisessa. Tässä kirjassa niistä on rakennettu mielekkään oppimisen malli.

Matematiikka on luovaa ajattelua, jossa ymmärtämisen lisäksi tarvitaan uteliaisuutta, rohkeutta ja mielikuvitusta.

Open_Access_logo_40px.png
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK