• Weboodi
  • Owa
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Matkailu ja ympäristö
 
Matkailun_liiketoimintaverkosto_kansi_235px.jpg

Matkailun liiketoimintaverkosto. Franchising verkostoitumisen instrumenttina

12.4.2011

Millaisista elementeistä tietyn tyyppiset matkailun liiketoimintaverkot ja -verkostot koostuvat, ja millaisia näissä tapauksissa ovat matkailun liiketoimintaverkkojen ja -verkostojen erityispiirteet?

Teoksessa tarkastellaan incoming-matkanjärjestäjän liiketoiminnan laajentamisen kautta keskeisiksi muodostuvia liiketoimintaverkoston rakenne-elementtejä. Liiketoiminnan laajentumista tarkastellaan yrityksen verkostoitumisen välineeksi valitseman franchising-toiminnan kautta kohteena erityisesti verkostoitumisprosessin rakennusvaiheet ja niiden yhteydessä esiin nousevat oikeudelliset kysymykset. Tutkimus on suoritettu case-tutkimuksena, ja näkökulma on pyritty pitämään franchising-konseptin rakentamisessa.

Keskeiset esiin nousevat seikat ovat franchising-toimintaan liittyvät juridiset seikat, incoming-toiminnan erityiskysymykset sekä tärkeimmät verkostoitumisen rakenne-elementit. Näiden kautta tutkimuksessa painotetaan kestävää kehitystä yhtenä incoming-toiminnan jatkuvuuden kulmakivistä. Huomionarvoisiksi muodostuvat myös toimivat verkoston rakenne-elementit: avoimuus, niin sanotut reilun pelin periaatteet ja kestävä kehitys.

 

Sisällys:

Lukijalle

1 Incoming-matkanjärjestäjä, matkailun liiketoimintaverkosto, franchising ja kestävä kehitys
1.1 Johdanto
1.2 Incoming-matkanjärjestäjä ja matkailun liiketoimintaverkosto
1.3 Franchising toimintatapana
1.3.1 Franchising toiminnallisena instrumenttina
1.3.2 Franchising sopimuksena
1.3.3 Franchising kehittyvänä menetelmänä
1.4 Euroopan unionin ja UNWTO:n kestävän kehityksen periaatteet

2 Case: Incoming osana kestävää kehitystä
2.1 Case-tutkimus tutkimustapana
2.2 Tarkasteltava yritys
2.3 Yrityksen muutoselementit tutkimuksen aikana

3 Tavoitellut verkoston rakenne-elementit
3.1 Kohti verkostoa
3.2 Avoimuus
3.3 Reilun pelin periaatteet
3.4 Kestävä kehitys
3.5 Rakenne-elementit verkoston toimintarakenteena

4 Verkostoituminen osana franchising-konseptia
4.1 Sopimisen merkitys ja franchising-sopimus perussopimuksena
4.2 Yhteistoimintasuhde pitkäkestoisena sopimussuhteena
4.3 Toiminnan eettisyys ja Suomen Franchising-yhdistys ry:n Eettiset säännöt
4.4 Yhtenäinen ja vahva yrityskuva
4.5 Immateriaalioikeudet ja omistajuus
4.6 Asiakastieto incoming-matkanjärjestäjän perustietona
4.7 Kestävä kehitys matkailussa, verkostoitumisessa ja incomingtoiminnassa

5 Verkostoitumisen rajanvetokysymyksiä
5.1 Kilpailulainsäädäntö
5.2 Sopimuksen sanktiolausekkeet
5.2.1 Kilpailukieltosopimus
5.2.2 Salassapitosopimus
5.3 Franchising suhteessa yhtiöoikeuteen
5.3.1 Franchising-sopimus ja osakeyhtiö
5.3.2 Franchising-sopimus ja henkilöyhtiöt
5.4 Franchising suhteessa muihin yhteistoiminnan muotoihin
5.5 Franchising suhteessa työoikeuteen
5.6 Franchising-toiminnan sääntelyinstrumentit taulukkona

6 Yhteenveto

Lähteet
Kuviot
Kirjoittajasta
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK