• Weboodi
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Kasvatus ja opetus
 
Narratiivikirja_kansi_235px.jpg

Narratiivikirja. Menetelmiä ja esimerkkejä

23.10.2008

Narratiivisten tutkimusmenetelmien käyttö on lisääntynyt merkittävästi käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteissä viimeisen vuosikymmenen aikana. Erityisen kiinnostavaa narratiivisuudessa on sen moninaisuus: ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa soveltaa narratiivista lähestymistapaa.

Yksi tämän kirjan tavoitteista onkin juuri tämän moninaisuuden tavoittaminen. Kirjoittajina on kahdeksan asiantuntijaa, jotka edustavat kasvatustieteen lisäksi sosiologista, psykologista ja kielen tutkimuksen näkökulmaa. Artikkelikirja on tarkoitettu erityisesti graduntekijöille ja jatko-opiskelijoille, mutta teoksesta on hyötyä myös opinnäytetyön ohjaajille ja tutkijoille.

 

Sisällys:

Taina Rantala
Kuva, tarina ja koulu

Soili Paananen
Saksalainen elämänkertametodologia oppimisen tutkimuksessa

Raimo Kaasila
Eri lähestymistapojen integroiminen narratiivisessa analyysissä

Ulla-Maija Salo
Keskustelu, kertomukset ja performatiivisuus

Merja Laitinen & Tuula Uusitalo
Narratiivinen lähestymistapa traumaattisten elämänkokemusten tutkimisessa

Seija Tuovila
Tunnesanojen semanttinen merkitys ja sen kuvaaminen

Matti Laitinen
Organisatorisen muutosnarratiivin tuottaminen kertovan muutosselonteon menetelmän avulla

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK