Väitöskirjat
 
heikkinen_235px.jpg

Ongelmaperustainen pedagogiikka muuttaa arviointia. Tapaustutkimus ongelmaperustaisen opetussuunnitelman siirtymävaiheesta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa

10.5.2014

Miia Heikkinen

Ongelmaperustaisen pedagogiikan päämääränä on muuttaa perinteistä opetus- ja arviointikulttuuria. Se haastaa tiedon mittaamiseen keskittyvät arviointikäytänteet huomioimaan oppimisprosessin ja osaamisen ulottuvuudet. Uusi arviointi painottaa oppijan osallisuutta, vaihtoehtoisia arviointimenetelmiä ja kehittävää palautetta. Tähän asti toteutetuissa opetussuunnitelmien uudistuksissa on kiinnitetty aivan liian vähän huomiota arvioinnin pedagogisiin merkityksiin. Tässä tutkimuksessa arviointi on otettu yhdeksi tärkeimmistä opetuksen ja oppimisen kehittämisen kohteista. Toivottujen tulosten saavuttamiseksi arviointikäytäntöjen tulee olla linjassa pedagogiikan periaatteiden kanssa.

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten uuteen opetussuunnitelmaan siirtyminen muuttaa ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman arviointikäytänteitä ja -kulttuuria. Tässä väitöskirjassa kuvataan tutkimuksen aikana vakiinnutettuja arviointimenetelmiä ja -käytänteitä analysoimalla opiskelijoiden ja opettajien tulkintoja uudistuksista. Tutkimuksen keskeisin johtopäätös liittyy arvioinnin kokonaisvaltaisuuteen: arvioinnin kohteet, menetelmät, prosessit ja tuotokset muodostavat mitä olennaisimman ainesosan kompetenssi- ja ongelmaperustaisen opetussuunnitelman rakentamisessa. Kirjasta on hyötyä pedagogiikan, opetussuunnitelmien ja arvioinnin kehittämisessä.

Open_Access_logo_40px.png
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK