• Weboodi
  • Owa
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Taiteiden tiedekunnan uutiset
 
PelienKynnykselläKansi.jpg
Kirjan kansi: Seppo Kuivakari ja Joel Saarimäki

Uusi julkaisu: Leikkitiedettä pelien kynnyksellä

19.10.2018

Miten leikimme tiedettä? Lapin yliopiston audiovisuaalisen mediakulttuurin lehtorin Seppo Kuivakarin uusin kirja "Pelien kynnyksellä" on katsaus, jossa tarkastellaan pelejä luovuuden ja kekseliäisyyden lähteinä.

Peleihin rakentuvia kuvittelemisen utopioita lähestytään teoksessa simulaatiokulttuurin ilmentyminä. Simulaation ajatukseen perehtymällä kirja osoittaa, miten teknologiassa keksimme teknologiaa.

Teoksesta välittyy vahvana näkemys, jonka mukaan pelit ovat väliaikaisia, ohimenevien toivekuvien esittämisen paikkoja ja niissä luodut simulaatiot kuvittelemisen mekaniikkaa. Todellisuussuhteesta irronneina peliteollisuuden ja –kulttuurien kokeelliset visiot lähestyvät luonnontieteiden kaikkein unenomaisinta.

Peleissä siirrytään simulaation perustehtävästä, tieteellisestä mimesiksestä eli todellisuuden jäljittelystä tieteen mimesikseen eli tieteen jäljittelyyn simulaatiokäsitteen kenties alkuperäisimmässä, teeskentelyyn viittaavassa merkitysyhteydessä. Kekseliäisyyden näkökulmasta peleihin kätkeytyvä kova, rationaalinen teknologia on myös tieteelliseen leikkiin inspiroivaa.

Teoksen julkaisemisen on mahdollistanut EU-rahoitteinen, pelikoulutukseen liittyvä Lapin yliopiston sekä Lapin ammattikorkeakoulun vetämä Arctic Shell -hanke.

Tietoja kirjasta:

Seppo Kuivakari (2018) PELIEN KYNNYKSELLÄ: Pelit ja simulaation salainen historia. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja. Sarja C. Katsauksia ja puheenvuoroja. ISBN 978-952-337-085-2 (nid.) ISBN 978-952-337-086-9 (pdf)

Pelien kynnyksellä : pelit ja simulaation salainen historia

LaY/Viestintä/J-EK

 







Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK