Uutiset
7.1.2016

Uusia ratkaisumalleja etnisten ryhmien opintielle

​Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa ryhdytään tutkimaan etnisiin ryhmiin kuuluvien nuorten siirtymistä yhdeksänneltä ja kymmenenneltä luokalta toisen asteen koulutukseen Lapissa. Selvityshanke tehdään ELY-keskuksen myöntämällä ESR-rahoituksella.

Selvityshankkeen toteuttavat Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tutkijat. Hankkeen tavoitteena on tukea Lapissa asuvien yhdeksännellä ja kymmenennellä luokalla olevien maahanmuuttajataustaisten nuorten siirtymistä peruskoulusta toiselle asteelle.
Onnistuneella siirtymisellä pyritään antamaan nuorille entistä paremmat mahdollisuudet kouluttautua ammattiin.

Siirtymävaiheessa peruskoulusta toiselle asteelle nuoret ovat tulevaisuuden kannalta tärkeässä elämäntilanteessa ja siirtymävaiheen onnistuminen vaikuttaa suuresti heidän tulevaisuuteensa.

– Tukitoimista huolimatta maahanmuuttajataustaiset nuoret jättäytyvät muita herkemmin toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle. Tämä puolestaan voi vaikeuttaa heidän integroitumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan, tutkimusryhmää johtava Merja Paksuniemi sanoo.

Hankkeessa haastatellaan peruskoulussa olevia nuoria ja selvitetään tekijöitä, jotka he kokevat ongelmallisiksi siirtymisessä toiselle asteelle.

– Hankkeessa kehitetyt uudet ratkaisumallit hyödyttävät siirtymävaiheessa olevia nuoria ja heidän perheitään sekä erityisesti nuorten kanssa työskenteleviä henkilöitä. Uusilla kehitysideoilla pyritään estämään nuorten syrjäytymistä yhteiskunnasta, joten hanke on tärkeä sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Tätä taustaa vasten olen erittäin tyytyväinen, että saimme rahoituksen tähän ajankohtaiseen selvityshankkeeseen, Paksuniemi sanoo.

Lisätietoja
Merja Paksuniemi
merja.paksuniemi (at) ulapland.fi
Puhelin 040 484 4141

LaY/Viestintä/OT


Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK