VirtuaaliLUMA -virtuaalista opetusmateriaalia
Lapin virtuaaliset StarT-festarit -tiedetyöpajat

Esi- ja alkuopetus

Esi- ja alkuopetus
Kolme pientä possua

Työpajassa kuunnellaan satu kolmesta pienestä porsaasta. Sen jälkeen lapset saavat tehdä omia puhalluskokeita sekä rakentaa pienet talot oljista, risuista ja LEGO-palikoista. Hiustenkuivaajalla kokeillaan, mitkä rakennuksista kestävät tuulessa ja mitkä hajoavat.

Tarvikkeet: Hiustenkuivain, olkia, risuja ja LEGO-palikoita.

Työpajan ja videon tekijät: Hanna Partanen, Joonatan Puha ja Anna-Maija Partanen

Veden pintajännitys

Miksi vesimittarit pystyvät kävelemään veden pinnalla? Mikä tehtävä saippualla on käsipesussa? Mikä vesimolekyyliä jännittää? Varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen suunnattu kokeellinen työpaja veden pintajännityksestä luonnossa, arjessa ja tieteessä.

Tarvikkeet: sakset, tussi, paperia, astia, vettä, saippuaa, mustapippuria, kanelia ja lääkeruisku.

Työpajan ja videon tekijä: Camilla Paasi

Ötökkätaidetta

Luonnon herätessä keväällä kömpivät esiin kaiken muotoiset lentävät, juoksevat ja kipittävät ötökät. Millä hyönteisillä on tuntosarvet? Millaisista osista hämähäkki koostuu? Työpajassa tutustutaan hyönteisiin kuvien kautta ja toteutetaan omia ötököitä kuvataiteen keinoin.

Tarvikkeet: kymmenen kynää, pahvia tai kartonkia (esim. tyhjä muropaketti), liimaa tai teippiä, tulostuspaperia, sakset

Työpajan ja videon tekijä: Anni Nuotio

Alkuopetus

Varjoteatteri

Työpajaan liittyvällä videolla tutkitaan pallon ja ympyrän, kuution ja neliön sekä tetraedrin ja kolmion varjokuvia. Näin hahmotetaan kolmiulotteisten kappaleiden ja tasokuvioiden eroa. Lasten tehtävänä on rakentaa varjoteatteri, ja arvuutella yleisöltään erilaisia esineitä niiden varjojen perusteella. Lapset voivat myös leikkiä varjoteatteria pahvista leikkaamiensa hahmojen avulla.

Työpajan ja videon tekijä: Anna-Maija Partanen

Veden pintajännitys

Miksi vesimittarit pystyvät kävelemään veden pinnalla? Mikä tehtävä saippualla on käsipesussa? Mikä vesimolekyyliä jännittää? Varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen suunnattu kokeellinen työpaja veden pintajännityksestä luonnossa, arjessa ja tieteessä.

Tarvikkeet: sakset, tussi, paperia, astia, vettä, saippuaa, mustapippuria, kanelia ja lääkeruisku.

Työpajan ja videon tekijä: Camilla Paasi

Ötökkätaidetta

Luonnon herätessä keväällä kömpivät esiin kaiken muotoiset lentävät, juoksevat ja kipittävät ötökät. Millä hyönteisillä on tuntosarvet? Millaisista osista hämähäkki koostuu? Työpajassa tutustutaan hyönteisiin kuvien kautta ja toteutetaan omia ötököitä kuvataiteen keinoin.

Tarvikkeet: kymmenen kynää, pahvia tai kartonkia (esim. tyhjä muropaketti), liimaa tai teippiä, tulostuspaperia, sakset

Työpajan ja videon tekijä: Anni Nuotio

Alakoulun luokat 3-6

Pienoismallin tekeminen

Arkkitehdit tekevät ensin rakennuksesta pienoismallin ja sen jälkeen suurentavat sen mittakaavassa sopivan kokoiseksi. Tässä työpajassa jokainen tekee oman mittakaavapienoismallin valitsemastaan oikean kokoisesta rakennuksesta, patsaasta tai vaikkapa puusta. Pieniä arkkitehtejä opastavat Kroko Konkari ja Jenni Helsingin yliopistosta.

Tarvikkeet: mittanauha, korkeusmitta (jos tosi korkea mittauskohde), erilaisia pienoismallin rakennusmateriaaleja kuten tikkuja, vaahtokarkkeja, legoja, muovailuvahaa, kartonkia, kierrätysmateriaaleja
Rakettikerhon töitä

Osaat varmasti taitella paperista lentokoneen ja lennättää sitä. Oletko rakentanut muita lentäviä laitteita? Tässä työpajassa kerrotaan ohjeet kolmen erilaisen lentävän laitteen valmistamiseen. Kenties kotoa löytyvät tarvikkeet ainakin yhteen niistä. Kun laite on valmis, voit kokeilla kuinka hyvin saat sen lentämään.

Tarvikkeet: paperia

Tarvikkeet: Ilmapallo, kaksi pilliä, teippiä ja lankaa

Tarvikkeet: muovipullo tai ilmapallo, pakastepussi tai kaupan vihannespussi, sakset sekä villainen tai puuvillainen vaate.

Videoiden tekijä: Pekka Muotka

Origami
Oletko kiinnostunut käsillä tekemisestä ja askartelusta? Tässä työpajassa tutustutaan moduuliorigamien taitteluun. Origami on japanilaista paperin taittelua, jossa paperi taitellaan mitä erilaisempiin muotoihin käyttämättä liimaa tai saksia. Työpajassa opetellaan taittelemaan Sonobe-moduuleja, joita yhdistämällä voidaan tehdä erilaisia geometrisia muotoja.

Tarvikkeet: A4-paperia, sakset

Ohjeet origamien taitteluun löydät seuraavilta nettisivuilta, joista löydät kuvalliset ja kirjalliset ohjeet, sekä ohjeet videoina. Ohjeet ovat englanniksi, mutta niitä on helppo seurata kuvista ja videoista, vaikka kielitaito ei riittäisikään ymmärtämään kaikkea kirjoitettua ja sanottua.

Voit itse valita, mitä seuraavista malleista alat taittelemaan. Mallit ovat vaikeusjärjestyksessä helposta vaikeimpaan. Malli 1 tehdään kuudesta ”water bomb base”-moduulista. Mallit 2-4 muodostuvat samanlaisista sonobe-yksiköistä.
  1. malli on spinneri, joka koostuu kuudesta osasta:
    http://www.origami-instructions.com/easy-origami-modular-spinner.html
  2. malli on Toshien jalokivi, joka muodostuu kolmesta sonobe-yksiköstä:
    http://www.origami-instructions.com/origami-modular-toshies-jewel.html
  3. malli on kuutio, joka muodostuu kuudesta sonobe-yksiköstä:
    http://www.origami-instructions.com/origami-modular-sonobe-cube.html
  4. malli on oktaedri, joka muodostuu 12:sta sonobe-yksiköstä:
    http://www.origami-instructions.com/origami-modular-octahedral.html

 Työpajan koostaja ja videon tekijä: Pieti Tolvanen

Mustikkamehu tai punakaalimehu indikaattorina

Löytyykö kotoa aineksia valmistaa mustikkamehua tai punakaalimehua? Kumpaakin voidaan käyttää indikaattorina eli happamuuden ja emäksisyyden osoittajana. Liuota mehuun erilaisia kotoa löytyviä happamia ja emäksisiä aineita ja tarkkaile mehun väriä. Koeta saada aikaiseksi mahdollisimman monta erilaista väriä. Ota niistä muistoksi kuva tai video.

Tarvikkeet: Indikaattori; punakaalimehua keitetystä punakaalista tai mustikoita, laimenna vedellä. Hapan aine; sitruunamehu, väkiviinaetikka tai kupliva kivennäisvesi. Emäksinen aine; astianpesuaine (vaarallinen), saippua, tai ruokasooda. Astioita; kattila, siivilä, pieniä lusikoita, lautasia, jääpalamuotteja, laseja tai kirkkaita mukeja.

Työpajan ja videon tekijä: Anna-Maija Partanen

Scratch-akrobatiaa -kilpailu (osallistu 14.5. klo 22 mennessä)

Katso, kuinka Scratch-kissa hyppää voltin! Saat kokoelman Scratch-käskyjä, joilla voit ohjelmoida samanlaisen tempun. Sen jälkeen saat itse keksiä oman akrobaattitemppusi ja ohjelmoida haluamasi hahmon suorittamaan sen. Ideoita voit löytää myös eri urheilulajeista tai vaikka tanssista. Paras temppu palkitaan! Jos olet aloittelija graafisessa ohjelmoinnissa, voit aloittaa sen sivustolla studio.code.org opetusohjelmien Frozen tai Klassinen sokkelo avulla.

Tarvikkeet: tietokone ja internet-yhteys

Työpajan ja videon tekijä: Anna-Maija Partanen

Ilmastonmuutos (Luokanopen ilmasto-opas)

Mikä ilmastonmuutos? Mikä sen aiheuttaa? Mitä siitä seuraa? Miten sitä voi hillitä? Mitä minä voin tehdä - myös etänä? Luokanopen ilmasto-oppaan työpajoissa pääset tutustumaan ilmastonmuutoksen teemoihin. Työpajoja on tarjolla kolme: Ilmastonmuutoksen perusteet, Tulevaisuuden ratkaisut sekä Vaikuttaminen. Kaikki työpajat toteutetaan Google Drive -ympäristössä.

Opettaja löytää ohjeet työpajojen toteuttamiseen täältä

ilmasto 1.jpg

Ilmastonmuutoksen perusteet -työpajassa käsitellään ilmastonmuutosta ilmiönä sekä sen syitä. Pääset muun muassa pohtimaan, mikä on luonnollisen kasvihuoneilmiö ja miten se eroaa voimistuneesta kasvihuoneilmiöstä, tarkastelemaan ilmastonmuutoksen seurauksia sekä kertomaan, miksi ilmakehässä on nykyään liikaa hiilidioksidia. Voit myös jättää opettajalle tehtävän myötä mieltäsi askarruttavan kysymyksen liittyen ilmastonmuutokseen.

Tarvikkeet: tietokone, internetyhteys ja Google-tunnukset

Opettajalle suunnattu versio löytyy täältä




Tulevaisuuden ratkaisut -työpajassa käsitellään ilmastonmuutoksen ratkaisuja sekä tulevaisuuskuvia. Pääset toteuttamaan vapaavalintaisella tyylillä kuvan tulevaisuuden maailmasta, kaupungista tai kylästä. Kuvalla pääset kertomaan omista ajatuksistasi tulevaisuudesta: miten mielestäsi tulevaisuudessa energia tuotetaan, miten ihmiset liikkuvat tai asuvat sekä miten luonto näkyy osana ihmisasutusta.

Tarvikkeet: tietokone, internetyhteys, Google-tunnukset, paperia ja piirustusvälineet

Opettajalle suunnattu versio löytyy täältä.



Vaikuttaminen -tehtäväkokonaisuudessa tutustutaan vaikuttamisen eri tapoihin arjessa ja yhteiskunnassa liittyen ilmastonmuutokseen. Tehtäväkokonaisuudessa perehdytään Greta Thunbergiin ja hänen sekä monen muun nuoren tapaan ilmaista mieltä sekä vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemisen puolesta. Pääset tekemään oman valintasi mukaisesti mielenilmauskyltin tai mielenilmausmeemin sekä jakamaan sen halutessasi sosiaalisessa mediassa. Tämä voi olla myös luokan yhteinen virtuaalinen mielenilmaus ilmastonmuutoksen hillitsemistoimien puolesta!

Tarvikkeet: tietokone, internetyhteys, Google-tunnukset, paperia/pahvia ja piirustusvälineet

Opettajalle suunnattu versio löytyy täältä.

Työpajan tekijä: Luokanopen ilmasto-opas

 

Luokanopenilmasto-oppaan löydät kokonaisuudessaan täältä.

Metsäinnovaatiopeli (PILKE)

Tiedekeskus Pilke

Metsäpelissä voi tutustua bioajan hottiksiin, uusimpiin puutuotteisiin ja metsästä saataviin hyötyihin. Tämän päivän ja tulevaisuuden ongelmien ratkaisemiseksi maailma tarvitsee yhä parempia ideoita, jotka inspiroivat ja tekevät elämäntavastamme kestävän. Makanatsu-innovaatiopeliin pohjautuvan Metsäpelin avulla harjoitellaan kykyä keksiä ennakkoluulottomasti uusia ideoita vaikkapa teknologian, tieteen ja keksijöiden avuksi. Tulevaisuuden tekijä olet sinä, päästä luovuutesi valloilleen!

Opettaja: Kokeile peliä ja ilmoita oppilaillesi, miten haluat pelaajien koonnin tehdyistä tehtävistä.

Siirry tiedekeskus Pilkkeen pajoihin.

Työpajan tekijä: tiedekeskus Pilke

Yläkoulu ja lukio

Vessapaperihaaste -kilpailu (osallistu 14.5. klo 22 mennessä)

Korona-pandemian aikana ihmiset ympäri maailmaa ovat hamstranneet koteihinsa vessapaperia. On kestävän kehityksen periaatteiden mukaista, että vessapaperia ei tuhlata. Kuinka pitkästi yhdessä vessapaperirullassa on paperia? Miten sen voisi määrittää?

Kuinka monta prosenttia vessapaperin kulutus vähenisi, jos jokainen vähentäisi kulutustaan yhdellä arkilla joka kerta vessassa käydessään? Tässä haasteessa tehtävänänne on miettiä mahdollisimman monta erilaista tapaa määrittää vessapaperirullan pituus metreinä ja senttimetreinä sekä vessapaperipaloina. Parhaimman valikoiman erilaisia oikeita menetelmiä esittänyt ryhmä palkitaan! Myös yhden arkin säästötavoitteen vaikutuksen selvittäminen huomioidaan.

Videon ja työpajan tekijä: Pieti Tolvanen

Metsäinnovaatiopeli (PILKE)

Tiedekeskus Pilke

Metsäpelissä voi tutustua YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin bioajan hottiksiin, uusimpiin puutuotteisiin ja metsästä saataviin hyötyihin. Tämän päivän ja tulevaisuuden ongelmien ratkaisemiseksi maailma tarvitsee yhä parempia ideoita, jotka inspiroivat ja tekevät elämäntavastamme kestävän. Makanatsu-innovaatiopeliin pohjautuvan Metsäpelin avulla harjoitellaan kykyä keksiä ennakkoluulottomasti uusia ideoita vaikkapa teknologian, tieteen ja keksijöiden avuksi. Tulevaisuuden tekijä olet sinä, päästä luovuutesi valloilleen!

Opettaja: Kokeile peliä ja ilmoita oppilaillesi, miten haluat pelaajien koonnin tehdyistä tehtävistä.

Siirry tiedekeskus Pilkkeen pajoihin.

Työpajan tekijä: tiedekeskus Pilke