Lapin yliopiston vaatetussuunnittelun maisteriopiskelijat osallistuivat kutsuttuina yhteen maailman johtavimpiin urheilualan messuihin ISPO Müncheniin 24.–27.1.2016. He onnistuivat herättämään muun muassa urheilujätti Adidaksen kiinnostuksen Masterclass-työpajassa luomillaan villeillä ideoilla.
Maisteriopiskelijat Milka Asikainen, Helena Grönblom ja Annariina Ruokamo sekä opettaja Anu Kylmänen Lapin yliopiston vaatetussuunnittelun koulutusohjelmasta osallistuivat vuoden alussa Saksassa järjestettyihin urheilualan ISPO München -messuihin.
Vaatetussuunnittelun koulutusohjelma oli kutsuttu mukaan messujen kaksipäiväiseen kansainväliseen ISPO Masterclass -työpajaan, joka järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Lapin yliopisto on yksi niistä harvoista Euroopan korkeakouluista, jotka tarjoavat vaatetussuunnittelun koulutuksessa mahdollisuuden opiskella urheiluvaatetusta ja funktionaalista vaatetusta.

Työskentely kansainvälisessä työpajassa oli vaatetussuunnittelun opiskelija Milka Asikaisen mukaan mahtava tilaisuus päästä näkemään muiden opiskelijoiden työskentelytapoja ja saada uusia ideoita.
Opiskelijoiden idea Adidaksen julkaisuun
Lapin yliopiston opiskelijat ideoivat Masterclass-työpajassa talviurheiluvaatetuksen tulevaisuutta yhdessä muiden, eri puolilta maailmaa kutsuttujen muotoiluopiskelijoiden kanssa. He esittelivät laatimansa konseptit avoimessa yleisötilaisuudessa, johon osallistui monien kansainvälisten vaatetusalan yritysten edustajia. Ryhmien ideat vaihtelivat villeistä 3D-printeistä senioreiden talvivarusteisiin.
Yksi tilaisuutta seurannut vaatetusalan yritys oli urheilujätti Adidas, joka kiinnostui opiskelijoiden ideoista niin paljon, että aikoo esitellä kyseisen konseptin omassa sisäisessä e-magazinessaan. Noteeratussa opiskelijaryhmässä oli mukana Lapin yliopiston opiskelijoista Milka Asikainen.
– Suunnittelimme asun suurkaupungissa asuvalle naiselle, joka ei koe tyttömäistä tyyliä omakseen ja joka tarvitsee näkyvyyttä lisääviä varusteita pimeällä pyöräilyyn, Asikainen paljastaa.
Luonnonkuituisia hiihtotakkeja ja puettavaa teknologiaa
Nelipäiväisillä messuilla oli edustettuna laaja kattaus erilaisia urheiluun ja tulevaisuuden innovaatioihin liittyviä ilmiöitä. Valtava messualue koostui lukuisista eri halleista, jotka oli jaoteltu teeman mukaan Outdoor-, Ski-, Health & Fitness-, Sourcing-, Sportstyle- ja Action-osastoihin.
Erilaiset puettavat teknologiat ja sovellukset olivat messuilla vahvasti esillä. Huomioitavaa oli myös ekologisuuden, kestävyyden ja erilaisten luonnonkuitujen, kuten villan, untuvien ja uudenlaisten kasvikuitujen käyttö talviurheilupukeutumisessa. Lisäksi useat urheilubrändien edustajat korostivat puheenvuoroissaan hyvinvoinnin merkitystä osana vaatetusalan tulevaisuutta.
ISPO München on vuosittain järjestettävä, maailman johtavimpiin urheilualan B2B-messuihin kuuluva ammattilaistapahtuma. Se kokoaa yhteen urheiluvaatetuksen ja -tekstiilien sekä erilaisten urheiluvälineiden, konseptien ja teknisten sovellusten edustajat eri puolilta maailmaa.
Lisätietoja:
Milka Asikainen
opiskelija, vaatetussuunnittelu
milka.loviisa.asikainen(at)gmail.com
p. 050 5059888
Anu Kylmänen
yliopisto-opettaja, vaatetusmuotoilu
anu.kylmanen(at)ulapland.fi
p. 040 484 4247
ISPO München
LaYViestintä/RJ