Under
projektet besöks grundskolor för att intervjua lärare, elever,
vårdnadshavare, skolhuvudmän och utbildningspolitiska beslutsfattare. I
samskapande verkstäderna utvecklas tillsammans med lärarna undervisningsmetoder, som
lärarna prövar i praktikiken på skolorna. Forskningen tillför
information om vad som bör betonas i undervisningen av de samiska
språken och hur man kan utveckla undervisningen. Resultaten av projektet
är också tillämpliga på utvecklingen av undervisningen i andra hotade
språk och minoritetsspråk.
Professor Pigga Keskitalo presenterar frorskningprojektet LINCOSY och dess mål. Studien undersöken undervisningen i samiska språket och utvecklar språkmedvetna undervisningsmetoder i grundskolor i de nordiska länderna. LINCOSY-projektet kommer att genomföras från 2023 till 2027 och finansieras av Finland Akademi. Den etiska förhahandsbedömningen av forskningen har godkänts av Forskningsetiska kommittén vid Lapplands universitet och av Etikpvövningsmyndigheten i Sverige.
Dataskyddet för deltagarna i studien är säkerställt. Postdoktoral forskare Inker-Anni Linkola-Aikio förklarar projektets genomförandemetoder. Forskningsmaterial samlas in genom intervjuer, observationer och enkäter. Studien innehåller en innovationsdel där undervisningsmetoder testas och utvecklas i samarbete med lälare. Filmen är producerad av Ville-Riiko Fotonoff.