opiskelua_01.jpg
1. Opettajat valitsevat yhteistyökumppanit ja teeman
2. Opiskelijat orientoituvat
3. Opiskelijat suunnittelevat työskentelyään: tutkimuskysymys ja tietolähteet
4. Opiskelijat tutkivat millaisena ilmiö näyttäytyy eri tietolähteissä ja medioissa
Apukysymyksiä uutisjuttujen arviointiin
  • Miksi tästä asiasta on tullut uutinen?
  • Mistä näkökulmasta uutisjuttu kuvaa ilmiötä?
  • Mitä uutisjuttu ei kerro ilmiöstä?
  • Kenelle tarjottu tieto on olennaista ja tärkeää?
  • Kuka/ketkä saavat äänensä kuuluviin ja ketkä eivät?
  • Kenen näkökulma vaikuttaa olevan keskeisin?
  • Millaisissa rooleissa ihmisiä kuvataan? (esim. sivulliset, uhrit, objektit, aktiiviset toimijat)
  • Tarjotaanko jotakin tietoa annettuna?
  • Millaisia tiedonlähteitä on käytetty ja miten? MItä muita tiedonlähteitä olisi voitu käyttää?
  • Millainen vaikutus valituilla tiedonlähteillä on jutun näkökulmaan?
  • Kuka saa sanoa viimeisen sanan — toisin sanoen mihin uutisjuttu päättyy?
  • Näkyykö toimittajan oma näkökulma hänen sanavalinnoissaan?
  • Millaisia asioita otsikko, kuvat ja kuvatekstit nostavat esiin?
Apukysymyksiä mainosten arviointiin
Mikä on mainoksen kohdeyleisö?
Ketä mainos yrittää vakuuttaa ja mitä keinoja tähän käytetään?
Mitä merkityksiä teksti ja kuvat tuovat mainokseen? Entäpä asettelu ja värien käyttö?
Miten mainos heijastaa ajan arvoja ja asenteita?
Millaista tietoa mainos tarjoaa itse tuotteesta? Onko tieto luotettavaa?
Miten mainostetun tuotteen kerrotaan eroavan muista vastaavista?

Lähde: Pedagogies of Media and Information Literacies UNESCO opettajan opas: Sirkku Kotilainen ym.
5. Opiskelijat tuottavat analyysin ja raportin ilmiön representaatiosta
6. Opiskelijat arvioivat ja elaboroivat oppimaansa