On helppoa vastata kysymykseen ”ovatko opiskelijasi lukutaitoisia?” Vastaaminen kysymykseen ”ovatko opiskelijasi monilukutaitoisia?” on sen sijaan vaikeampaa. Monilukutaito on yksi digitalisoituvien yhteiskuntien keskeisistä osaamisvaatimuksista, josta puhutaan myös uutena kansalaistaitona. Monilukutaito on kirjattu näkyvästi suomalaista perusopetusta ja lukiokoulutusta ohjaaviin valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin. Lasten ja nuorten monilukutaidon edistäminen on entistä voimallisemmin kaikkien opettajien tehtävä, oppiaineeseen katsomatta. Millaisesta taidosta on siis kyse, kun puhutaan monilukutaidosta? Miten voit opettajana edistää lasten ja nuorten monilukutaidon kehittymistä?
Tämän sivuston tavoitteena on ohjata ja kannustaa opettajatiimejä tukemaan opiskelijoiden monilukutaitoa ilmiölähtöisesti. Sivusto tarjoaa pedagogisen MOPPI-mallin monilukutaidon tukemiseksi erityisesti lukio-opetukseen. Mallia voi soveltaa myös muilla kouluasteilla. Lisäksi sivusto sisältää monilukutaitoon liittyviä tukimateriaaleja.
MOPPI-malli pohjautuu lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman tavoitteisiin ja tukee erityisesti laaja-alaisia aihekokonaisuuksia: “Monilukutaito ja mediat” sekä “Teknologia ja yhteiskunta”. Oppiaineita yhdistäviä monilukutaidon opetuskokonaisuuksia voidaan toteuttaa esimerkiksi valinnaisina teemakursseina.