• Lapsille ja nuorille
    • Kerhot
    • Leirit
  • Opettajille ja kasvattajille
    • Täydennuskoulutuksia opettajille
    • Etäopetus
  • Tiedetapahtumat
  • Tiedeluokka Aurora
    • Virtuaalinen tiedeluokka
    • Tiedeluokkavierailut ja työpajat
    • Lainavälinepalvelu
    • Opetusmateriaalit
      • 3D-tulostus opetuksessa
      • Alakoulun aritmetiikkaa uusin silmin (AAUS)
      • Aritmetik i grundskolan ur ett nytt perspektiv (AAUS)
      • Arduino opetuksessa
      • Auroran ScratchJr -ohjelmointikoulu
      • BBC micro:bit -ohjelmointia
      • Bee Bot -ohjelmointia
      • Easy Scope -mikroskooppikamera
      • Ideoita ohjelmoinnin opetukseen
      • Lumitutkimuksia opetuksessa
      • LEGO EV3 robotit opetuksessa
      • Maagiset mustikat
      • Pohjoissaamenkielinen materiaali
      • Raspberry Pi opetuksessa
      • Scratch opetuksessa
      • Unreal Engine opetuksessa
      • Unity opetuksessa
      • Vesimittauslaitteisto
      • Virtuaalinen tiedeluokka
      • Lumipolku
      • Opetusjakso nimeltä kahdeksan
  • Tutkimus
Lapin yliopisto -etusivulle
Kuva mustikkamaalauksesta. Kuvassa teksti Lapin StarT-festarit 20.-21.4.2022.

Tiedetyöpajat

Etäohjatut työpajat ryhmille

  • Etusivu
  • StarT-projektit
  • Etäohjatut työpajat ryhmille
  • Pedagoginen kahvila
  • Info
Varhaiskasvatus ja esiopetus

Susi ja kolme pientä porsasta (45 min)

Työpajan aluksi katsotaan yhdessä video, jolla kerrotaan satu Susi ja kolme pientä porsasta. Sen jälkeen lapset saavat tehtäväkseen kaksi koetta. Ensimmäisessä kokeessa koetetaan saada puhaltamalla liikkeelle erilaisia esineitä. Millaiset esineet liikkuvat ja millaiset esineet eivät hievahdakaan? Toisessa kokeessa lapset saavat rakentaa pienet majat heinistä, risuista ja LEGO-palikoista. Niitä koetetaan puhaltaa nurin tukankuivaajalla. Onnistuuko?

Tarvikkeet: erilaisia pieniä sekä kevyitä että raskaita esineitä puhallettavaksi, heiniä, risuja, LEGO-palikoita sekä tukankuivaaja.

Veden pintajännitys (45 min)

Miksi vesikirppu pystyy kävelemään veden pinnalla? Oletko kuullut veden pintajännityksestä? Työpajassa askarrellaan pahviset vesikirput, jotka seisovat vedessä eivätkä uppoa. Kokeilkaapa onnistutteko tekin!!

Tarvikkeet: kartonkia, kyniä, saksia ja vesiastioita, joissa on vettä.

Animaatioita ScratchJr-ympäristössä (5 - 6 -vuotiaille, 45 min, suomenkieliset tai pohjoissaamenkieliset videot)

Innostavassa työpajassa pienetkin lapset oppivat ohjelmoinnin alkeita lyhyiden ja selkeiden tiedeluokka Auroran videoiden avulla. Ensimmäisellä videolla näytetään, kuinka voit ScratchJr-ympäristössä etsiä omalle projektille taustan ja hahmon, ja toisella videolla annetaan ohjeita miten saat hahmosi liikkumaan taustassa. Ohjaajat voivat halutessaan jatkaa ohjelmoinnin käsittelyä pidemmälle myöhemmin. Videoita voi katsella joko suomen kielellä tai pohjoissaamen kielellä. Pajan ohjaus on suomenkielinen.

Tarvikkeet: jokaiselle lapselle iPadi tai tabletti, johon on asennettu ilmainen ScratchJr-ohjelma.

Riggu  riekkopojan pakkasyö (45 min)

Työpajassa kuunnellaan tarina Riggu riekonpojasta, joka istui kylmänä talviyönä tunturikoivun oksalla ja paleli hirveästi. Siitä tuntui, että se ei tulisi selviämään yön yli niin kylmässä. Se muisti äidin neuvon, että tällaisessa tilanteessa pitää sukeltaa lumeen. Työpajassa  valmistellaan koe, jossa kahteen samanlaiseen kinttaaseen laitetaan kumpaankin 1 dl vettä muovipussissa. Toinen kintas laitetaan puun tai pensaan oksalle pakkaseen ja toinen kaivetaan lumen alle maan pinnan tasolle ja peitetään lumella. Seuraavana aamuna tutkitaan, mitä vedelle kummassakin paikassa on tapahtunut. Kokeen aikana ohjaaja voi keskustella lasten kanssa lumesta eristeenä, maalämmöstä ja eläinten selviämisestä talven yli. Riggun ratkaisua kutsutaan kiepiksi. 

Tarvikkeet: kaksi lämmintä kintasta, kaksi pientä suljettavaa muovipussia, desilitran mitta, vettä ja lapio
Peruskoulun 1.-2. luokat / Alkuopetus

Mustikkamagiaa - monialainen oppimiskokonaisuus (45 min)

Työpajassa tutkitaan yhdessä, kuinka mustikan pH-indikaattoriominaisuuden avulla voi tehdä taidetta. Valmistamme näyttävät maalaukset hyödyntäen kodin arkipäiväisiä aineita. Samalla opimme huomaamaan happamuuden eroja ja hahmottamaan ympyrän kehän määritelmää. Taidetyöskentelyssä saamme nauttia voimakkaista väreistä niillä vapaasti leikkien ja luoden.

Tarvikkeet: A3 akvarellipaperia, lyijykyniä, lankaa, viivaimia, mustikka(täys)mehua, sitruunamehua, etikkaa, ruokasoodaa, konepesuun tarkoitettua astianpesuainetta, saippuaa, kuppeja mehuille ja aineille, siveltimiä, töpöttimiä, pipettejä tai pillejä sekä mahdollisia muotteja (piparkakkumuotit, sabluunat ja leimasimet)

Punotaan ystävännauha pärkisen tapaan (45 min)

Lapissa on perinteisesti käytetty jalkineina pakkasella poron nahasta valmistettuja karvakenkiä. Niiden suu sidotaan tiiviisti jalkaan koristeellisten paulanauhojen avulla. Paulanauhan päässä on niiden kiinni sitomista helpottamassa punottu pärkinen. Työpajassa solmitaan itse ystävännauha pärkisen tapaan. Saamelaiseen käsityöhön perhentyneen opettajan tekemillä lyhyillä videoilla näytetään tavallinen palmikointi ja sen lisäksi kaksi vaativampaa solmimistapaa. Nauhan solmimisen jälkeen tehdään väritystehtävä, jonka avulla voidaan tarkastella pärkisessä ilmenevää jaksollisuutta. 

Tarvikkeet: erivärisiä villalankoja (ainakin 3 eri väriä), sakset, maalarinteippiä, tulostetut väritystehtävät 

Veden pintajännitys (45 min)

Miksi vesikirppu pystyy kävelemään veden pinnalla? Oletko kuullut veden pintajännityksestä? Työpajassa tehdään ihmetystä herättäviä kokeita pintajännitykseen liittyen sekä askarrellaan pahviset vesikirput, joka seisovat vedessä eivätkä uppoa. Kokeilkaapa onnistutteko tekin!!

Tarvikkeet: sakset, tussi, kartonkia tai paperia, astia, vettä, saippuaa, mustapippuria, kanelia, lääkeruisku tai pipetti 

Animaatioita ScratchJr-ympäristössä  (2 kertaa 45 min, suomenkieliset tai pohjoissaamenkieliset videot)

Innostavassa työpajassa pienetkin lapset oppivat ohjelmoinnin alkeita lyhyiden ja selkeiden tiedeluokka Auroran videoiden avulla. Videoita voi katsella joko suomen kielellä tai pohjoissaamen kielellä. Pajan ohjaus on suomenkielinen.

Tarvikkeet: jokaiselle lapselle iPadi tai tabletti, johon on asennettu ilmainen ScratchJr-ohjelma

Riggu riekkopojan pakkasyö (45 min)

Työpajassa kuunnellaan tarina Riggu riekonpojasta, joka istui kylmänä talviyönä tunturikoivun oksalla ja paleli hirveästi. Siitä tuntui, että se ei tulisi selviämään yön yli niin kylmässä. Se muisti äidin neuvon, että tällaisessa tilanteessa pitää sukeltaa lumeen. Työpajassa  valmistellaan koe, jossa kahteen samanlaiseen kinttaaseen laitetaan kumpaankin 1 dl vettä muovipussissa. Toinen kintas laitetaan puun tai pensaan oksalle pakkaseen ja toinen kaivetaan lumen alle maan pinnan tasolle ja peitetään lumella. Seuraavana aamuna tutkitaan, mitä vedelle kummassakin paikassa on tapahtunut. Kokeen aikana ohjaaja voi keskustella lasten kanssa lumesta eristeenä, maalämmöstä ja eläinten selviämisestä talven yli. Riggun ratkaisua kutsutaan kiepiksi. 

Tarvikkeet: kaksi lämmintä kintasta, kaksi pientä suljettavaa muovipussia, desilitran mitta, vettä ja lapio
Peruskoulun 3.-6. luokat

Mustikkamagiaa - monialainen oppimiskokonaisuus (45 min)

Työpajassa tutkitaan yhdessä, kuinka mustikan pH-indikaattoriominaisuuden avulla voi tehdä taidetta. Valmistamme näyttävät maalaukset hyödyntäen kodin arkipäiväisiä aineita. Samalla opimme huomaamaan happamuuden eroja ja hahmottamaan ympyrän kehän määritelmää. Taidetyöskentelyssä saamme nauttia voimakkaista väreistä niillä vapaasti leikkien ja luoden.

Tarvikkeet: A3 akvarellipaperia, lyijykyniä, lankaa, viivaimia, mustikka(täys)mehua, sitruunamehua, etikkaa, ruokasoodaa, konepesuun tarkoitettua astianpesuainetta, saippuaa, kuppeja mehuille ja aineille, siveltimiä, töpöttimiä, pipettejä tai pillejä sekä mahdollisia muotteja (piparkakkumuotit, sabluunat ja leimasimet)

Punotaan ystävännauha pärkisen tapaan (45 min)

Lapissa on perinteisesti käytetty jalkineina pakkasella poron nahasta valmistettuja karvakenkiä. Niiden suu sidotaan tiiviisti jalkaan koristeellisten paulanauhojen avulla. Paulanauhan päässä on niiden kiinni sitomista helpottamassa punottu pärkinen. Työpajassa solmitaan itse ystävännauha pärkisen tavoin. Saamelaiseen käsityöhön perhentyneen opettajan tekemillä lyhyillä videoilla näytetään tavallinen palmikointi ja sen lisäksi kaksi vaativampaa solmimistapaa. Nauhan solmimisen jälkeen tehdään väritystehtävä, jonka avulla voidaan tarkastella pärkisessä ilmenevää jaksollisuutta.

Tarvikkeet: erivärisiä villalankoja (ainakin 3 eri väriä), sakset, maalarinteippiä, tulostetut väritystehtävät

Kielimaistiaiset: espanja, italia ja ranska (5. - 6. lk, 45 min)

Tässä työpajassa oppilaat saavat kokemuksen siitä, kuinka opiskeltuaan yhtä näistä kielistä he voivat helposti ymmärtää kahta muuta kieltä. Italia, ranska ja espanja ovat sukulaiskieliä: ne ovat kaikki peräisin samasta kielestä, latinasta, ja niillä on paljon samankaltaisuuksia. Työpaja sisältää mm. kielten tunnistamista, sanastokilpailun, tietoiskuja sekä tekstimaistiaisen kolmella eri kielellä. Kokeile ja ylläty, kuinka helppoa kolmen kielen oppiminen voi olla! Työpaja voi innostaa oppilaita kielten opiskeluun.

Tarvikkeet: puhelimia tai tabletteja/iPadeja Kahoot-visailua varten

Englanninkielisiä animaatioita Scratch-ympäristössä (5. - 6. lk, 45 min)

Työpajassa oppilaat ohjelmoivat englanninkielisen keskusteluhetken valitsemilleen hahmoille Scratch-ympäristössä. Työpajaan voi osallistua vaikka ei olisi koskaan ohjelmoinut Scratchillä, sillä ohjelmointi on tehty helpoksi tarjoamalla oppilaille valmis koodin rakenne, jota he voivat soveltaa omaan keskusteluunsa. Taitavammat ohjelmoijat voivat myös lisätä liikkeitä tai muuta hauskaa omaan animaatioonsa.

Tarvikkeet: jokaiselle oppilasparille oma tietokone tai Chromebook, oppilaiden Scratch-tunnukset (opettaja saa ohjeet niiden luomiseen)

Hyvikset ja pahikset (5. - 6. lk, 2 kertaa 45 min)

Työpajassa tutustumme pelien hahmosuunnitteluun luomalla sankarin ja hänen vihollisensa. Pohdimme, miltä hyvyys ja pahuus mahtavat näyttää visuaalisessa muodossa. Luomme hahmot tusseilla paperille, ja siirrämme ne tämän jälkeen Scratch-koodausalustalle. Lopputulos on yksinkertainen peli, jossa on hyödynnetty omia hahmoja.

Materiaalit: A4 papereita, kynät(luonnostelua varten), kumit (luonnostelua varten), tussit, tietokoneen tai kännykän kamera, tietokone tai tabletti internetyhteydellä koodausta varten, mahdollisesti korvakuulokkeet
Ohjelmoidaan oma peli Scratch-ympäristössä (2 kertaa 45 min)

Origameja (45 min)

Ovatko oppilaasi kiinnostuneita käsillä tekemisestä ja askartelusta? Tässä työpajassa tutustutaan moduuliorigamien taitteluun. Origami on japanilaista paperin taittelua, jossa paperi taitellaan mitä erilaisempiin muotoihin käyttämättä liimaa tai saksia. Työpajassa opetellaan taittelemaan Sonobe-moduuleja, joita yhdistämällä voidaan tehdä erilaisia geometrisia kappaleita.

Tarvikkeet: A4-paperia ja sakset tai origami-paperia

Sormuksen 3D-mallinnus (2 kertaa 45 min)

Työpajassa oppilaat toteuttavat etäohjaajan tukemana sormuksen 3D-mallinnuksen Tinkercad-ympäristössä. Mallinnetut sormukset tulostetaan LUMA-keskus Lapissa käyttäen PLA-muovia ja lähetetään koululle paluupostissa. Oppilaat mittaavat sormensa halkaisijan ja suunnittelevat sen pohjalta sopivan sormuksen tulostettavien ohjeiden mukaan työskennellen. Pajan aikana etäohjaaja innostaa, antaa vinkkejä sekä tutustuttaa oppilaita 3D-tulostamiseen sekä PLA-muovin ominaisuuksiin.

Tarvikkeet: jokaiselle oppilaalle oma tietokone tai Chromebook, oppilaille omat tunnukset Tinkercadiin (opettaja saa ohjeet niiden luomiseen), työntömittoja sormen halkaisijan mittaamiseen

Avaruusolio (45 min)

Avaruusolio eli lonkeroinen muovipussi leijuu ilmassa sähköisten voimien ansiosta. Valaistuksen ja lavastuksen avulla ilmiöstä voidaan luoda mielenkiintoinen taideteos, joka tallennetaan videolle. Lentävä avaruusolio on todella helppo ja nopea askarteluprojekti, johon ei tarvita kovinkaan erikoisia materiaaleja. Työpajassa oppilaat pääsevät myös pohtimaan sopivaa lavastusta ja valaistusta, sekä kuvaamaan videon.

Tarvikkeet: Oliota varten tarvitaan muovinen hedelmäpussi, sakset, permanenttitusseja tai muita kyniä, joiden väri tarttuu hedelmäpussiin. Lisäksi tarvitaan villasukka, -pipo tai muu villavaate tai eboniittisauva ja keinokuituvaate sekä ilmapallo. Videon tekemiseen tarvitaan kuvausväline, kännykkäkamera tai tabletti, sekä mahdollisesti tietokone, jossa on editointiohjelma.

Ohjelmoidaan oma peli Scratch-ympäristössä (2 kertaa 45 min)

Valmiiden ja korkeatasoisten ohjeiden avulla aloittelijakin pystyy ohjelmoimaan Pulmaario-kerhon Merikeräily-pelin. Scratchiin jo hieman tutustuneet oppilaat voivat valita ohjelmoitavakseen Matopelin. Ohjeiden avulla oppilaat oppivat ohjelmointia holistisesti ja saavat samalla aikaiseksi jotain mielenkiintoista. kun peli on ohjelmoitu, sitä voidaan pelta, tuunata ja esitellä muille.

Tarvikkeet: jokaiselle oma tietokone tai Cromebook, oppilaiden Scratch-tunnukset (opettaja saa ohjeet niiden luomiseen).

Peruskoulun 7.-9. luokat

Kielimaistiaiset: espanja, italia ja ranska (45 min)

Italia, ranska ja espanja ovat sukulaiskieliä: ne ovat kaikki peräisin samasta kielestä, latinasta, ja niillä on paljon samankaltaisuuksia. Tässä työpajassa oppilaat saavat kokemuksen siitä, kuinka opiskeltuaan yhtä näistä kielistä he voivat helposti ymmärtää kahta muuta kieltä. Työpaja sisältää mm. kielten tunnistamista, sanastokilpailun, tietoiskuja sekä tekstimaistiaisen kolmella eri kielellä. Kokeile ja ylläty, kuinka helppoa kolmen kielen oppiminen voi olla!

Tarvikkeet: puhelimia tai tabletteja/iPadeja Kahoot-visailua varten

Sormuksen 3D-mallinnus (2 kertaa 45 min)

Työpajassa oppilaat toteuttavat etäohjaajan tukemana sormuksen 3D-mallinnuksen Tinkercad-ympäristössä. Mallinnetut sormukset tulostetaan LUMA-keskus Lapissa käyttäen PLA-muovia ja lähetetään koululle paluupostissa. Oppilaat mittaavat sormensa halkaisijan ja suunnittelevat sen pohjalta sopivan sormuksen tulostettavien ohjeiden mukaan työskennellen. Pajan aikana etäohjaaja innostaa, antaa vinkkejä sekä tutustuttaa oppilaita 3D-tulostamiseen sekä PLA-muovin ominaisuuksiin.

Tarvikkeet: jokaiselle oppilaalle oma tietokone tai Chromebook, oppilaille omat tunnukset Tinkercadiin (opettaja saa ohjeet niiden luomiseen), työntömittoja sormen halkaisijan mittaamiseen

Hyvikset ja pahikset (2 kertaa 45 min)

Työpajassa tutustumme pelien hahmosuunnitteluun luomalla sankarin ja hänen vihollisensa. Pohdimme, miltä hyvyys ja pahuus mahtavat näyttää visuaalisessa muodossa. Luomme hahmot tusseilla paperille, ja siirrämme ne tämän jälkeen Scratch-koodausalustalle. Lopputulos on yksinkertainen peli, jossa on hyödynnetty omia hahmoja.

Materiaalit: A4 papereita, kynät(luonnostelua varten), kumit (luonnostelua varten), tussit, tietokoneen tai kännykän kamera, tietokone tai tabletti internetyhteydellä koodausta varten, mahdollisesti korvakuulokkeet

Vessapaperihaaste (45 min)

Korona-pandemian alussa ihmiset ympäri maailmaa hamstrasivat koteihinsa vessapaperia. On kestävän kehityksen periaatteiden mukaista, että vessapaperia ei tuhlata. Kuinka pitkästi yhdessä vessapaperirullassa on paperia? Miten sen voisi määrittää? Tässä haasteessa tehtävänä on miettiä mahdollisimman monta erilaista tapaa määrittää vessapaperirullan pituus metreinä ja senttimetreinä sekä vessapaperin paloina.

Bonuskysymyksenä voidaan miettiä, kuinka monta prosenttia vessapaperin kulutus vähenisi, jos jokainen vähentäisi kulutustaan yhdellä arkilla joka kerta vessassa käydessään?

Tarvikkeet: muistiinpanovälineet, viivain, laskin ja vessapaperirullia

Lumihiutaleiden matematiikkaa (45 min)

Wilson Bentley oli yhdysvaltalainen tutkija ja valokuvaaja, joka noin sata vuotta sitten kuvasi lumihiutaleita paljekameraan liitetyllä mikroskoopilla. Työpajan aluksi katsotaan lyhyt video, jolla esitellään hänen ottamiaan kuvia. Videon pohjalta keskustellaan lumihiutaleissa esiintyvistä geometrian ilmiöistä, joita myös havainnollistetaan Scratch-animaatioilla. Oppilaat saavat ongelman taitella neliönmuotoinen leivinpaperiarkki niin, että siitä voidaan leikata kuusisakarainen lumihiutale. Tarvittaessa katsotaan yhdessä video, jolla ratkaisu näytetään. Taitellaan paperit ja leikataan kuusisakaraiset lumihiutaleet. Opettajan niin halutessa, ryhmälle voidaan myös jättää ohjelmointihaaste jatkotyöskentelyä varten.

Tarvikkeet: leivinpaperiarkeista leikattuja neliöitä (tarpeeksi kokeiluja varten), saksia, geokolmioita, kyniä

Ohjelmointia ja elektroniikkaa - Arduino tutuksi (2 kertaa 45 min)

Työpajassa tutustutaan Arduinolla C-ohjelmointiin wokwi.com-simulaattoria käyttäen. Osallistujat tekevät kytkentöjä ja ohjelmoivat ne toimimaan. Ledit, napit, potentiometrit, ledinäytöt ja moottorit tutuiksi. Työpaja toimii hyvänä johdantona Arduinolla tapahtuvaan teknologiarakenteluun ja ohjelmointiin.


Tarvikkeet: tietokone jokaiselle oppilaalle

Sivukartta - Lapin StarT-festarit 2022
  • Etusivu

    • Ilmoittautuminen työpajoihin on päättynyt
    • Avajaisvideo 20.4.2022
    • Palkintojenjakovideo 22.4.2022
    • Tapahtuman järjestäjät
  •  StarT-projektit

    • Yleisöäänestys 20.-21.4.2022
    • Lappilaiset StarT-projektit 2022
    • Tietoa StarT-projekteista
  • Etäohjatut työpajat ryhmille

    • Varhaiskasvatus ja esiopetus
    • Vuosiluokat 1.-2. / Alkuopetus
    • Vuosiluokat 3.-6.
    • Vuosiluokat 7.-9.
  • Pedagoginen kahvila

  • Info

    • Tiedotteet Lapin StarT-festarit 2022 -tapahtumasta
    • Ota yhteyttä
    • Tietosuoja ja evästekäytännöt
    • Saavutettavuusseloste

Seuraa

Facebook   YouTube   Instagram

#lumalappi #lumasuomi #virtuaaliluma