Alakoulun aritmetiikkaa uusin silmin
Hankkeessa kehitetään kansainvälisen tutkimuksen pohjalta
opetuksellisia lähestymistapoja ja ideoita, joilla pohjustetaan jo
alakoulussa, varsinaisesti yläkoulussa alkavaa algebran opiskelua.
Tekemällä käytännön kannalta pieniä, mutta teoreettisesti oleellisia
muutoksia nykyiseen alakoulun aritmetiikan opetukseen voidaan tukea
matemaattisesti kantavien käsitysten ja merkitysten konstruointia ja
helpottaa algebran opiskelun alkua. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi
monipuolinen numeeristen yhtälöiden käyttö alkuopetuksesta lähtien, erilaiset tutkimustehtävät, hieman eri
tavalla toteutetut päässälaskutuokiot jne.
Suomalaisessa koulumatematiikan kulttuurissa ei ole vielä tarpeeksi
opittu hyödyntämään oppilaiden aktiivisen toiminnan jälkeistä
reflektoivaa opetuskeskustelua, jossa oppilaat esittävät omia, aitoja
ajatuksiaan, perustelevat niitä, kuuntelevat muiden ajatuksia sekä
suhteuttavat omaa ajatteluaan tähän keskusteluun. Hankkeessa kehitetään
tapoja tukea alakoulun opettajien taitoa luoda ja ohjata korkeatasoisia
koko luokan matemaattisia keskustelutilanteita.
Hankkeen tuloksena syntyy sähköisessä muodossa lähdemateriaalia
alakoulun opettajille, oppimateriaalia alakoulun oppilaille sekä
oppimateriaalia opettajille ja opettajaksi opiskeleville liittyen
matematiikan luokkahuoneen keskustelukulttuurin luomiseen ja
kehittämiseen.
Yhteyshenkilö
- Pieti Tolvanen, Lapin yliopisto, pieti.tolvanen(at)ulapland.fi