Kuvaus:
Opetusmateriaalia 3-6 luokkalaisille
Tämän opetusjakson teema on kahdeksan vuodenaikaa, josta se on saanut myös yksinkertaisen nimensä numeron kahdeksan. Kyljelleen kellahtanut
kahdeksan on äärettömyyden ja jatkuvuuden symboli. Vuodenajat seuraavat aina toisiaan, luonnonkierto on väistämätön. Myös kulttuuriset tavat siirtyvät sukupolvelta toiselle taaten kulttuurisen jatkuvuuden. Kahdeksan vuodenaikaa kulkevat tarinallisena pohjana ja niiden avulla käsitellään LUMA-teemoja ja luonnonkiertoa sekä sen havainnointia ja tutkimista laaja-alaisesti oppiainerajat ylittävästi. Opetuspaketti on suunnattu peruskoulun alaluokille 3–6 luokkalaisille. Se nivoutuu yhteen opetussuunnitelman erityisesti ympäristöopin, mutta myös matematiikan, kuvataiteen ja äidinkielen sisältöalueiden ja tavoitteiden kanssa. Opetusjaksossa ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla syvennetään kiinnostusta ympäristön ilmiöitä kohtaan. Opettaja voi hyödyntää opetuspakettia ottamalla yksittäisiä ideoita, tekemällä sen kokonaan tai yhdistelemällä sitä pienemmäksi kokonaisuudeksi. Sisällön laajuus on noin kahdeksan oppituntia. Osaa tunneista voi laajentaa, joista tarkemmin tuntikuvauksen yhteydessä.
Opetusjakson tavoitteet:
Oppilaat harjoittelevat tutkimaan ja tarkkailemaan lähiluonnon
muutoksia eri vuodenaikoina sekä päivän ja yön vaihtelua
(ympäristöoppi 3–6 luokat S5)
• Tukea oppilaiden ympäristösuhteen kehittymistä lisäämällä
ymmärrystä luonnosta, luonnon moninaisuudesta ja rakennetusta
ympäristöstä (ympäristöoppi 3–6 luokat S4, S3, S6)
• Huomioidaan kestävän kehityksen ekologisen, kulttuurisen sekä
sosiaaliset ulottuvuudet sekä luonnon kiertokulut
(ympäristöoppi 3–6 luokat S1, S5, S6)
• Oppilaat harjoittelevat laaja-alaisia taitoja luonnontieteen aloilta,
matematiikasta, kuvataiteesta sekä äidinkielestä
(ympäristöopin työtapojen tavoitteet 3–6 luokille)
• Oppilaat tutustuvat luonnonkierron käsitteeseen ja Saamenmaan
vuodenaikoihin (ympäristöoppi 3–5 luokat S2)