Han Feizi – kiinalaisen poliittisen filosofian ja legalismin Machiavelli
29.2. klo 14:00 - 15:00
D156 (ent. LS 16) ja Zoom
Meeting ID: 623 9919 1824
Passcode: 081965
Matti Nojonen toimii Lapin yliopiston Kiinan yhteiskunnan ja kulttuurin professorina. Hän on perehtynyt niin perinteiseen kiinalaiseen ajatteluun, kuin Nyky-Kiinan talouspolitiikkaan ja yhteiskuntaan laajemmin. Nojonen parhaillaan suomentaa Han Feizin alkuperäistä teosta.
Han Feizi (280–233 eaa) on yksi merkittävimmistä kiinalaisen poliittisen filosofian ajattelijoista. Vaikuttavuudestaan huolimatta Han Feizi on vielä vähän tunnettu lännessä. Han Feizi tunnetaan yleensä niin sanotun leglistisen koulukunnan luojana. Hänen oppinsa on vaikuttanut merkittävällä tavalla yli 2000 vuoden ajan ja osittain yhä vaikuttaa kiinalaiseen oikeusajatteluun ja käytänteisiin. Legalismin syntyaikoina Kiina oli jatkuvassa sodankäynnin tilassa ja usea eri poliito-filosofinen koulukunta pyrki luomaan opeillaan järjestystä yhteiskuntaan. Nämä koulukunnat, kuten humanistinen kongfutselaisuus ja talousajattelua edistävä mohismi kilpailivat eri hovien suosiosta. Han Feizin näkemys poikkesi jyrkästi muiden koulukuntien opeista. Hänen näkemyksensä mukaan ihmisen toimintaa ajaa tarve saavuttaa henkilökohtaista hyötyä ja valtaa yhteiskunnassa, jossa on rajoitetut resurssit. Han Feizin mukaan uskollisuus, humanismi, toisten kunnioittaminen ja muut universaalit hyveet olivat vain silmänlumetta ihmisten todellisuudessa kamppaillessa vallasta ja rajallisista eduista. Legalistisen ajattelun mukaisesti yhteiskuntaan saadaan järjestys ainoastaan hyvin tiukkojen lakien, toimintaa rajoittavien säädösten ja ankarien rangaistusten kautta. Tätä varten Han Feizi loi oman oikeusajattelua ja käytänteitä ohjaavan käsitteistönsä. On kuitenkin olennaista huomioida, että Han Feizin luoma leglistinen filosofia tarjosi myös laajemman machiavellimäisen johtamisopin. Tämän johtamisopin mukaan hallitsijan asema on aina vaarassa, sillä käytännössä kaikki toimijat, jopa omat perheenjäsenet olivat valmiita vehkeilemään hallitsijaa vastaan. Säilyttääkseen valta-asemansa hallitsijan tuli kehittää psykologista silmää ja kykyä ohjata, manipuloida, kilpailuttaa alaisiaan toisiaan vastaan ja pitää koko virkakoneisto, hovi ja perheenjäsenet jatkuvassa epävarmuuden ja pelon maailmassa. Han Feizin teos on ollut humanistisen Kungfutsen ”Keskustelujen” ja Sunzin Sodankäynnin taidon ohella yksi merkittävimmistä kiinalaisten autokraattisten hallitsijoiden johtamisen oppikirjoista.