Ohjeita tietopyynnön laatimista varten (asiakirjajulkisuuskuvaus)
Lapin yliopisto ylläpitää julkisuusperiaatteen toteuttamista varten kuvausta sen hallinnoimista tietovarannoista ja asiarekisteristä tiedonhallintalain mukaisesti. Asiakirjajulkisuuskuvauksen avulla kansalaiset, organisaatiot ja muut tahot voivat yksilöidä entistä paremmin tietopyyntönsä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 13 §:ssä edellytetyllä tavalla.
Tietopyyntö
Julkiseen asiakirjaan kohdistuva tietopyyntö
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaisesti jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta. Kun tietopyyntö koskee julkista asiakirjaa, ei tietopyyntöä tarvitse perustella eikä tiedon pyytäjän tarvitse kertoa, mihin tietoa käytetään.
Salassa pidettävään asiakirjaan kohdistuva tietopyyntö
Pyydettäessä tietoa salassa pidettävästä asiakirjasta tai asiakirjoista, joista tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, asiakirjan pyytäjän tulee ilmoittaa tietojen käyttötarkoitus ja pystyä todentamaan henkilöllisyytensä.
Tietopyynnön laatiminen ja käsittely
Tietopyyntö tulee lähettää Lapin yliopiston kirjaamoon joko sähköisesti kirjaamo@ulapland.fi tai postitse Lapin yliopisto, PL 122, 96101 Rovaniemi. Henkilötietojen tarkastus-, oikaisu- ja poistamispyyntöä koskevat lomakkeet ja toimintaohjeet löytyvät
Tietosuoja-sivulta (ulapland.fi)
Tietopyyntö on hyvä yksilöidä mahdollisimman tarkasti, jotta asiakirjan löytäminen helpottuu. Tietopyynnössä tulisi yksilöidä, mitä asiaa tai asiakirjoja pyyntö koskee. Esimerkiksi hakutekijöinä voivat olla asian, hankkeen, yrityksen, yhteisön tai henkilön nimi, asianumero sekä ajankohta.
Tietopyyntö rekisteröidään kirjaamossa ja toimitetaan eteenpäin oikealle taholle vastattavaksi. Tietopyyntöön vastataan viivytyksettä, mutta viimeistään kahden viikon kuluessa. Mikäli pyyntö koskee laajoja asiakirjakokonaisuuksia, pyyntöön vastataan kuukauden kuluessa.
Lapin yliopiston tietovarannot ja niiden käyttötarkoitukset
Hallintoasiat ja johtaminen
- Korkeakoulujen hallintoasioiden ohjaus, toiminnan suunnittelu, järjestäminen toteuttaminen, kehittäminen, päätöksenteko ja johtaminen, laadunhallinta kansallisesti, alueellisesti ja korkeakoulujen välillä
Henkilöstöasiat
- Henkilöstöasioiden ohjaus, osaamiseen kehittämiseen liittyvät asiat, palkan, palkkioiden ja korvausten maksaminen, palvelusuhteeseen liittyvät asiat, työhyvinvoinnin asiat
Talousasiat, verotus ja omaisuuden hallinta
- Kirjanpitoon, maksuliikenteeseen, omaisuuden hallintaan, talouden suunnitteluun, rahoitukseen, verotukseen, hankintoihin ja vakuutusten hallintaan liittyvät asiat
Lainsäädäntöön vaikuttaminen ja oikeudellisten etujen valvonta
- Säädösvalmisteluun osallistuminen, oikeudellisten etujen valvonta
Kansainvälinen toiminta
- Kansainväliseen toimintaa osallistuminen
ICT-palvelut, tiedonhallinta ja viestintäpalvelut
- Tiedonhallinta ja tietopalvelut, tietojärjestelmien ja laitteistojen asennus, käyttö ja ylläpito, tietosuoja, tietoturva
Turvallisuus ja yleinen järjestys
- Turvallisuus ja varautuminen
Rakentaminen ja kiinteistöt
- Rakennukset ja rakentaminen, tilojen vuokraus, kiinteistöjen ylläpito, korjaus ja huolto, kiinteistöjen tekninen suojaus, turvallisuus
Opetus
- Opetustoiminnan suunnittelu ja ohjaus, opiskelijavalinnat, opiskeluoikeuden ylläpito, opetuksen järjestäminen, opintojen arviointi
Tutkimus- ja kehittämistoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan ohjaus, tutkimus- ja kehittämistoiminnan hankesuunnittelu ja toteuttaminen, tutkimuseettinen toiminta, tutkimusluvat
Palvelutoiminta