Tulevaisuusloikka-koulutuksen tavoitteena on tutustuttaa opetus- ja ohjaushenkilöstöä tulevaisuusajatteluun sekä vahvistaa omaa ja opiskelijoiden tulevaisuussuhdetta. Koulutus tarjoaa opetus- ja ohjaushenkilöstölle laajan valikoiman erilaisia menetelmiä opiskelijoiden opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksien vahvistamiseen.
Koulutuksessa käsitellään alueiden ja toimialojen muutoksien havainnointia sekä tulevaisuus- ja ennakointitiedon hyödyntämistä opetus- ja ohjaustyössä. Lisäksi pohditaan osaamisen merkitystä yhteiskunnassa, yhteisöissä ja yksilöille itselleen erityisesti urasuunnittelun näkökulmasta. Koulutuksessa tutustutaan myös osaamisidentiteettiajatteluun sekä opiskelijan vahvuuksien ja osaamisen tunnistamiseen osaamisidentiteetin perustana.
Koulutuksen toteutus ja aikataulu:
Kokonaisuus sisältää 3 vuorovaikutteista koulutuspäivää (á 7 h), itsenäistä työskentelyä sekä päätöswebinaarin (2,5 h). Koulutus järjestetään kokonaisuudessaan verkossa (oppimisympäristöinä Zoom ja Howspace).
Koulutuspäivät sisältävät asiantuntija-alustuksia, menetelmiin tutustumista sekä pienryhmätyöskentelyä.
Itsenäinen työskentely sisältää koulutuspäivien ennakkotehtäviä, omassa opetus- ja ohjaustyössä toteutettavan kokeilun suunnittelun, toteutuksen ja reflektoinnin sekä monimuotoiseen opiskelumateriaaliin perehtymistä.
Päätöswebinaarissa osallistujat esittelevät kokeilusuunnitelmansa tai –toteutuksensa pienryhmissä.
Koulutuspäivät
- Pe 10.10. klo 9-16 | Miksi opettajan ja ohjaajan on tärkeää ajatella tulevaisuutta?
- Pe 24.10. klo 9-16 | Miten ohjaan opiskelijaa kohti moninaisia urapolkuja ja muuttuvaa työelämää?
- Pe 14.11. klo 9-16 | Miten tuen opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista?
- Pe 12.12. klo 13-15:30 | Koulutuksen päätöswebinaari
Koulutuksen sisältöalueet ja osaamistavoitteet:
Miksi opettajan ja ohjaajan on tärkeää ajatella tulevaisuutta?
Koulutuksessa syvennetään opettajan ja ohjaajan tulevaisuusajattelua ja suhdetta tulevaisuuteen. Lisäksi perehdytään tulevaisuusajattelun ja tulevaisuususkon vahvistamiseen opetus- ja ohjaustyössä.
Osallistuja:
- Ymmärtää tulevaisuusajattelun merkityksen opetus- ja ohjaustyössä.
- Vahvistaa omaa ja opiskelijoiden tulevaisuussuhdetta.
- Tutustuu erilaisiin teemaan liittyviin menetelmiin ja osaa sisällyttää niitä omaan työhönsä
Miten ohjaan opiskelijaa kohti moninaisia urapolkuja ja muuttuvaa työelämää?
Koulutuksessa käsitellään alueiden ja toimialojen muutoksen havainnointia sekä tulevaisuus- ja ennakointitiedon hyödyntämistä opetus- ja ohjaustyössä. Lisäksi tutustutaan moninaisiin urapolkujen ja työn tekemisen mahdollisuuksiin sekä perehdytään opiskelijoiden opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksien vahvistamiseen erilaisten menetelmien avulla.
Osallistuja:
- Tutustuu tulevaisuus- ja ennakointitiedon hyödyntämiseen opetus- ja ohjaustyössä
- Osaa tukea opiskelijoita moninaisten urapolkujen ja työn tekemisen muotojen tunnistamisessa
- Tutustuu erilaisiin teemaan liittyviin menetelmiin ja osaa sisällyttää niitä omaan työhönsä.
Miten tuen opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista?
Koulutuksessa käsitellään osaamisen merkitystä yhteiskunnassa, yhteisöissä sekä yksilölle itselleen erityisesti urasuunnittelun näkökulmasta. Lisäksi perehdytään osaamisidentiteettiajatteluun sekä opiskelijan vahvuuksien ja osaamisen tunnistamiseen osaamisidentiteetin perustana.
Osallistuja:
-
Tunnistaa osaamisidentiteetin merkityksen osana koulutus- uravalintoja
-
Ymmärtää vahvuusperusteisen opetuksen ja ohjauksen merkityksen osaamisidentiteetin rakentumisessa
- Tutustuu erilaisiin teemaan liittyviin menetelmiin ja osaa sisällyttää niitä omaan työhönsä.
Päätöswebinaari
Päätöswebinaarissa osallistujat osoittavat osaamistaan esittelemällä kokeilusuunnitelmansa tai –toteutuksensa pienryhmissä.
Kohderyhmä:
Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueen toisen asteen oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä oppilaitosjohto ja muut ohjaustyötä tekevät henkilöt.
Kaikille kiinnostuneille avoin toteutus tulossa keväällä 2026.
Kustannukset:
Koulutus on osallistujalle maksuton.
Ilmoittautuminen:
Sitovat ilmoittautumiset sähköisellä ilmoittautumislomakkeella
Koulutus toteutetaan kun osallistujia on vähintään 10.
Perumisohjeet:
Huomioithan, että ilmoittautuminen on sitova. Mikäli kuitenkin joudut perumaan ilmoittautumisesi, teethän sen ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Mahdollisista perumisista tulee ilmoittaa sähköpostilla koulutuksen koordinaattorille (mira.arffman@ulapland.fi).
Lisätiedot:
Heli Alaräisänen, heli.alaräisänen@ulapland.fi
Mira Arffman, mira.arffman@ulapland.fi
Koulutus toteutetaan osana Tulevaisuusloikka – Toiselta asteelta tulevaisuuteen -hankkeen (ESR+) toimintaa. Hankkeen rahoituksen on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Hankkeen koordinaattori on Oulun ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajia Kajaanin ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto sekä Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus. Tutustu lisää hankkeen toimintaan hankkeen verkkosivuilta. Tulevaisuusloikka- toiselta asteelta tulevaisuuteen (ESR+)