Rovaniemi Design Weekin 24h-designkisan voittajaksi nousi rovaniemeläisen muotoilutoimisto Advertising Kioskin ratkaisu “Löydä yksi, löydät ne kaikki”, joka kannustaa kivijalkayrittäjiä verkostoitumaan.
Yleisö voi äänestää suosikkiaan vielä lauantaihin saakka nettiosoitteessa
www.lapinkansa.fi/24hdesignkisa.
Tämänvuotisessa 24h-designkisassa neljän rovaniemeläisen ja helsinkiläisen huipputiimin tehtävänä oli tuottaa kivijalkayritykselle konkreettinen, kuuden kuukauden sisällä toteutettavissa oleva kivijalkayrityksen brändin kirkastaminen. Tiimit saivat vuorokauden aikaa pohtia, millä tuoreilla tavoilla kivijalkayritykset voisivat nykyisessä markkinatilanteessa houkutella asiakkaita poikkeamaan liikkeessään.
Palkintojurya miellytti rovaniemeläisen Advertising Kioskin ajatus kaveriyrityksistä ja vertaissuosittelusta. Jury perustelee valintaansa sillä, että verkostoitumiseen kannustava ehdotus tunnistaa kivijalkayritysten toiminnassa merkityksellisen suosittelun voiman ja lisää yritysmyönteisyyttä. Ehdotuksessa hyödynnetään myös pienten yritysten omaa, vahvaa asiakastuntemusta.
– Ehdotuksemme on, että kivijalkaliikkeet toimivat toistensa suosittelijoina sekä fyysisesti omissa liikkeissään että virtuaalimaailmassa. Yritykset suosittelevat omassa näyteikkunassaan muita samanhenkisiä yrityksiä, selittää voitokasta ideaa Advertising Kioskin muotoilija Ilkka Väyrynen.
Nykyisellään suuret kauppakeskukset vetävät asiakkaita kaupungin laitamille ja nettiin siirtynyt kauppa vähentää liikevaihtoa. Tämä voi pahimmillaan johtaa kaupunkikeskustan näivettymiseen. Haaste saada ihmiset poikkeamaan kivijalkayrityksissä on suuri.
– Hiljaiset signaalit osoittavat kuitenkin lähipalveluiden kysynnän olevan kasvussa. Kaikki kaupunkilaiset, matkailijoista puhumattakaan, eivät halua tai edes kykene asioimaan kaupoissa autolla. Voittajatiimin ehdotus edistää kivijalkayritysten näkyvyyttä joka päivä kaupungissa ja katukuvassa, sanoo kisan tuottaja Päivi Tahkokallio.
Voittajajoukkueessa mukana olivat Advertising Kioskin Ilkka Väyrysen, Kirsi Pitkäsen ja Viivi Tuomisen lisäksi kivijalkayrittäjät Matti Henttunen rovaniemeläisestä Kunnes Oy:stä sekä Eija Limnell helsinkiläisestä kukkakauppa ja kahvila Fleuristesta. Tiimiä täydensi Lapin yliopiston graafisen suunnittelun opiskelija Henri Lilius.
Muotoilutoimistoista kisassa mukana olivat voittajajoukkueen lisäksi Diagonal ja Rune & Berg Design Helsingistä sekä Treeform Rovaniemeltä. Muut kisaan osallistuvat kivijalkayritykset olivat helsinkiläiset Töölön Paperi Oy, Punainen Lanka, Liike ja Up with Kallio sekä rovaniemeläiset Taito-Lappi, Vesalan luomu- ja lähiruokauppa Oy ja Väri Laitinen Oy. Kaikkia kisatiimejä vahvistivat Lapin yliopiston muotoiluopiskelijat.
Muotoiluhaaste oli ratkaistava tasan 24 tunnissa. Jokainen tiimi esitteli tuotoksensa Rovaniemi Design Weekin yrityksille suunnatun Business, Trends and Design -seminaarin päätteeksi Lappia-talolla. Juryn valitsema voittaja sai palkintonsa jo torstai-illan iltajuhlassa kello 19.30, mutta yleisö saa äänestää suosikkiaan netissä osoitteessa
www.lapinkansa.fi/24hdesignkisa. Äänestys päättyy lauantaina 25.2. klo 17. Yleisöäänestyksen voittaja julkaistaan sunnuntain Lapin Kansassa ja netissä.
Muotoilukisa on Rovaniemi Design Weekin tunnustapahtuma. Rovaniemi Design Week jatkuu sunnuntaihin 26.2.2012 saakka eri puolilla kaupunkia.
24h-designkisan juryn jäsenet
Esa Auer, Rovaniemen Yrittäjät, puheenjohtaja
Erkki Kautto, Rovaniemen kaupunki, elinkeinopäällikkö
Anu Mänttäri , Helsinki WDC 2012
Satu Miettinen, Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta, professori
Tuija Seipell, The Cool Hunter Blog, pääblogisti
Juryn sihteeri Päivi Tahkokallio
Taustaa 24h-designkisasta
- Yksi Rovaniemi Design Weekin keino kehittää kaupunkia
- Kisa järjestettiin tänä vuonna Rovaniemen ja Helsingin yhteistyönä osana WDC 2012 Helsinki–Rovaniemi -hanketta.
- Viime vuonna vuorokauden mittaisessa kisassa muotoiltiin kaupan ja teollisuuden keskittymää Eteläkeskusta. Kisan voitti rovaniemeläisen muotoilutoimisto Puiston ehdotus, jonka mukaan Eteläkeskuksen näyteikkuna vuonna 2013 on “Kaarre – portti pohjoiseen”.
- Vuonna 2010 neljä huipputiimiä ratkaisi Ounasvaaraan liittyvän muotoiluhaasteen ja vuonna 2009 ensimmäisessä 24h designkisassa muotoiltiin Napapiiriä.
Lisätietoja:
24h-designkisan tuottaja Päivi Tahkokallio, p. 050 324 3517, paivi(at)tahkokallio.fi
www.rovaniemidesignweek.fi