Leena Raappana-Luiro: Nature Morte. 2024. Skanografia, 24 x 50 cm.
Näyttelyvuosi 2025 käynnistyy taiteiden tiedekunnan Galleria Lovisassa graafisen suunnittelun koulutusohjelman henkilökunnan ja alumnien yhteisnäyttelyllä. Näyttely kantaa nimeä Rajamailla, joka kuvaa graafikkojen asemaa kaunotaiteen ja käyttötaiteen välimaastossa. Näyttelyn avajaisia vietetään keskiviikkona 8. tammikuuta klo 18–19.30, ja näyttelyyn on mahdollista tutustua yliopiston aukioloaikoina 30. tammikuuta asti. Tervetuloa!
Missä kulkee raja niin sanotun kaunotaiteen (engl. fine arts) ja käyttötaiteen
välillä? Taide- ja käyttökuvien vertailuun liittyvää keskustelua on
perinteisesti käyty taidekuvan tutkimuksen puolella. Muuan muassa
semioottisten taideteorioiden piirissä on pohdittu vivahteikkaasti sitä,
millä tavalla taideteokset merkkeinä eli taidemerkkeinä eroavat
esimerkeiksi viihdemerkeistä tai viestivistä merkeistä. Taide- ja
käyttökuvan välinen vastakkainasettelu on myös jäänyt elämään
taidekeskustelua pitkään hallinneen modernistisen taidekäsityksen
perintönä.
Taidekuvaan on liitetty vahvasti tekijän
henkilökohtainen ja vapaa itseilmaisu. Vastaavasti esimerkiksi
taideinstituutioiden ja niiden piiriin kuulumisen on esitetty
määrittävän taidekuvan piirteitä. Käyttökuva on puolestaan mielletty
jollain tapaa populaariksi ja jotain tiettyä käyttötarkoitusta varten
tehdyksi. Käyttökuvalla on yleensä tilaaja, minkä takia myös
kaupallisuus voidaan usein mieltää yhdeksi sen keskeiseksi
ominaisuudeksi. Tarkemmin tarkasteltuna raja taide- ja käyttökuvien
välillä on kuitenkin häilyvä, keinotekoinen ja pitkälti
mielipidesidonnainen.
Niin visuaalisen viestinnän tutkijat,
kriitikot kuin graafikotkin ovat vuosien saatossa kirjoittaneet ja
puhuneet graafisen suunnittelijan itseilmaisusta osana luovaa prosessia.
Varsinaiset teoriat aiheesta kehittyivät 1990-luvun alussa ja sittemmin
aihepiirin ympärillä on käyty kriittistä keskustelua, joka on samalla
auttanut suunnittelijoita ymmärtämään paremmin työnkuvansa monipuolisia
mahdollisuuksia. Tämän päivän graafiset suunnittelijat löytävätkin
itsensä yllättävän usein kuva- ja käyttötaiteen rajamailta.
Rajamailla-yhteisnäyttelyssä
kahdeksan graafikkoa esittelee itsensä luovina ongelmanratkaisijoina
tuoden samalla teoksensa osaksi tätä kuva- ja käyttötaiteen välillä
edelleen jatkuvaa keskustelua.
Laura Haapamäki:
Pinkki puu. 2015. Digitaalinen maalaus, Photoshop, 80 x 44 cm.
Laura Haapamäen
teokset kutsuvat seikkailemaan kuvissa olevien ihmisten mukana.
Haapamäki on Rovaniemellä asuva kuvittaja ja graafinen suunnittelija.
Hän rakastaa kuvitella asioita ja ihmisiä, joita ei ole olemassa sekä
kuvittaa mielessään historiallisia tapahtumia. Laura Haapamäki on
graafisen suunnittelun koulutusohjelman alumni, joka työskentelee
nykyisin yrittäjänä.
Jukka Kiviniemi:
Globalistien Kristalli-Lappi ja sen graafinen merkki. 2023. Vektorigrafiikka, Illustrator, 50 x 50 cm.
Jukka
Kiviniemen neljän graafisen merkin muodostama teossarja on osa vuonna
2023 julkaistua väitöstutkimusta. Teossarjan graafiset merkit
pohjautuvat tulevaisuudentutkimuksen menetelmin luotuun neljään
erilaiseen Lapin matkailun skenaarioon. Teokset osaltaan visioivat
graafisina merkkeinä käsitystä Lapin todellisuudesta vuonna 2040. Jukka
Kiviniemi on graafinen suunnittelija ja tutkija, joka toimii graafisen
suunnittelun yliopistonlehtorina. Kiviniemi on kiinnostunut erityisesti
mielikuvien, merkitysten ja graafisen abstrahoinnin keskenään
muodostamista haasteista visuaalisessa viestinnässä. Näitä haasteita hän
pyrkii ratkaisemaan tavoilla, joissa viestin esteettisyys ja sisällön
merkityksellisyys ovat tasapainossa.
Pinja Metsäkoivu:
Flower 1, teos kolmiosaisesta teossarjasta. 2024. Tussi paperille, Giclèe art print, 40 x 40 cm.
Pinja
Metsäkoivun kukka-aiheisen teossarjan keskeisenä elementtinä on viiva.
Itsessään se ei juurikaan kerro paljoa, mutta yhdessä toisten kanssa se
luo erilaisia syvyyksiä ja muotoja. Metsäkoivu antoi mielikuvituksen ja
piirtämisen hetken rakentaa lopullista kokonaisuutta intuitiivisesti.
Pinja Metsäkoivu on monipuolinen muotoilija ja taiteilija, joka on
erikoistunut kuvituksen ja taiteen käyttöön tilassa. Hän toimii
graafisen suunnittelun yliopisto-opettajana ja on myös aktiivinen
muotoilija ja sisustusarkkitehti, jonka työt osuvat usein muotoilun ja
taiteen välimaastoon. Metsäkoivu toteuttaa teoksensa usein
sekatekniikalla. Hän hahmottelee kokonaisuuden, piirtää ja maalaa käsin,
joka usein vasta valmiina kuvana siirretään tietokoneelle ja edelleen
painettavaksi tai kudottavaksi tuotokseksi.
Silja Nikula:
Ilmestyykö jalostunut ydin?. 2024. Linografiikka, 27 x 19 cm.
Silja
Nikulan teokset kuvaavat luovan työn alkuvaihetta, ideoiden syntyä ja
niiden kehkeytymistä. Luovuus graafisen suunnittelijan työssä on
suurelta osin ongelmanratkaisua. Nikulan
Ilmestyykö jalostunut ydin?
-teos visualisoi, miten parhaat ideat tulevat monesti juuri ennen
nukahtamista. Ajatukset, jotka väistävät sanallista otetta, sulavat
unessa mielekkääksi kokonaisuudeksi.
Assosiaatioverkosto-teos
tarkastelee mielikuvien syntymistä. Aluksi mielikuvat ovat rujoja ja
haparoivia, värikkäitä ja oudosti soljuvia. Sitten ne kesyyntyvät,
tarraavat aiempiin kuvastoihin ja järjestäytyvät ymmärrettävään muotoon.
Silja Nikula on graafisen suunnittelun professori emerita, joka on
kiinnostunut artefaktien kehkeytymisestä ja niihin liitetyistä
merkityksistä.
Lasse Paldanius:
Slow Burning Anger. 2024. Mike Allenin
Slow Burn -kirjan kansikuvitus, Mythic Delirium Books. Digitaalinen maalaus, Photoshop, 50 x 70 cm.
Lasse
Paldaniuksen tuli-aiheiset teokset ovat alkujaan digitaalisesti
maalattuja kuvituksia yhdysvaltalaisiin kauhufantasiakirjoihin. Teosten
ideointivaiheessa kuvittajan ja kirjailijan visiot kohtaavat toisensa
kuvien ja sanojen välisenä vuoropuheluna. Kuvittajan vapaalle
taiteelliselle ilmaisulle on tilaa, kunhan lopputulos visualisoi
dramaattisella ja oivaltavalla tavalla jotain olennaista kansien väliin
mahtuvasta kirjailijan luomasta maailmasta. Lasse Paldanius toimii
graafisen suunnittelun yliopisto-opettajana, ja tekee opetustyönsä
ohessa satunnaisia kuvitustöitä asiakkaille. Hän on työskennellyt
freelancerina erilaisissa visuaalisen viestinnän asiantuntijatehtävissä
sekä taiteiden tiedekunnan näyttelytiedottajana vuodesta 2016 lähtien.
Leena Raappana-Luiro:
Tilhi, teos
Kuolleiden lintujen ensyklopedia -sarjasta. 2024. Skanografia, 50 x 50 cm.
Leena
Raappana-Luiro jatkaa teoksissaan sarjaa
Kuolleiden lintujen
ensyklopedia (
Encyclopedia of Dead Birds). Skanografiatekniikalla
toteutetut teokset ovat osa taiteellista tutkimusta, jossa
Raappana-Luiro tutkii historiallisen luontokuvaston tyylin suodattumista
uuteen kontekstiin. Perinteisesti lintumaalareiden mallit tapettiin
tätä tarkoitusta varten. Raappana-Luiron kuvien linnut ovat ikkunoihin
lentäneitä, ja myös teosten tulkinnat saattavat käydä dialogia
historiallisten edeltäjien kanssa. Itsenäinen teos
Nature Morte
jatkaa samaa aihepiiriä. Raappana-Luiro toimii graafisen suunnittelun
professorina ja tutkii tällä hetkellä erityisesti nostalgian ja
historian kulttuurista merkitystä visuaalisissa esityksissä.
Jutta Rinne-Kanto:
Sormustinkukat. 2020. Kuvitus Meritta Koiviston jännäriin
Pikkuveli, Me Naiset. Digitaalinen kuvitus, Photoshop, 50 x 70 cm.
Jutta
Rinne-Kannon työskentelyä inspiroi vahvasti värikäs luonto sekä sen
kasvit ja eläimet. Esillä nähtävissä teoksissa yhdistyvät sekä
taiteelliset vapaudet että graafikolle tarkkaan annettu työtehtävä.
Jutta Rinne-Kanto on kymenlaaksolaislähtöinen, nykyisin Rovaniemellä
asuva graafinen suunnittelija. Hän on graafisen suunnittelun
koulutusohjelman alumni ja työskentelee tällä hetkellä Lapin
yliopistolla Lappi-brändi 2.0 -hankkeessa.
Niina Walter:
Raita. 2024. Sekatekniikka, 50 x 60 cm.
Niina
Walterin teoksissa yhdistyy akryylimaalaus ja kollaasityöskentely.
Elintarvikepakkausten kiiltävää pakkausmateriaalia ja typografisia
merkintöjä on työstetty osaksi maalauksia. Materiaali käy vuoropuhelua
menneisiin aikoihin sijoittuvien teosaiheiden kanssa ja tuo
kerroksellisuutta tulkintaan. Niina Walter on rovaniemeläinen graafinen
suunnittelija ja kokemuksen muotoilun yliopistonlehtori. Intohimoista
käsityöntekijää kiinnostaa taiteessa vaikutelmien luominen erilaisia
tekniikoita ja materiaaleja yhdistelemällä.
Rajamailla
– Graafiset suunnittelijat
kauno- ja käyttötaiteen välimaastossa
8.–30.1.2025
Avajaiset ke 8.1. klo 18–19.30
Galleria Lovisa
Lapin yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Ma–pe 7.30–20.00, la–su ja arkipyhinä suljettu.
Lisätietoja näyttelystä:
Graafisen suunnittelun yliopisto-opettaja Lasse Paldanius
lasse.paldanius(at)ulapland.fi
Lisätietoja Galleria Lovisasta:
Näyttelytoiminnan yliopisto-opettaja Leila Lipiäinen
leila.lipiainen(at)ulapland.fi
Lapin
yliopiston Galleria Lovisassa esitellään taiteiden tiedekunnan
alumnien, henkilökunnan ja opiskelijoiden joukosta valittujen kuukauden
taiteilijoiden teoksia sekä satunnaisia yhteisnäyttelyitä. Näyttelytila
sijaitsee D- ja E-siiven välissä, entisen kahvila Meidän Lovisan
tiloissa.
LY / TTK / LP