Uutiset 2012

Koulu ja pohjoisen pojat

21.5.2012

Professori Anneli Laurialan toimittaman Koulu ja pohjoisen pojat -teoksen mukaan poikien opettamiseen tarvitaan oppilaan kehityspiirteet ja -vaiheet huomioivaa kohtaavaa ja lähiympäristön kanssa vuorovaikutteista kasvatusta.

Teoksessa esitellään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja malleja koulujen kehittämistyöstä. Teoksessa pohditaan muun muassa: miten pohjoisen alueen pojat kokevat koulunkäynnin, millaisia erilaisia kulttuureja ja mahdollisia ristiriitoja pohjoisen poika kohtaa kodin ja koulun välillä sekä miten kouluopiskelua ja opetusta voidaan kehittää niin, että se motivoi ja innostaa poikia.

Teoksessa korostetaan, että poikien kesken on eroja ja että pedagogisessa kohtaamisessa on viime kädessä kyse kunkin oppilaan ainutkertaisen persoonallisuuden arvostamisesta ja vahvuuksien esille saamisesta.

– Oppilaan kuuntelu, osallisuus ja vuorovaikutus edistävät oppimista, vahvistavat identiteettiä ja luovat hyvinvointia. Pohjoisen poikien opetuksessa ja kasvatuksessa voidaan ammentaa paljon heidän elinympäristöstään, kulttuuristaan ja historiastaan, Anneli Lauriala sanoo.

Julkaisussa pohditaan poikakulttuurin merkitystä koulunkäynnille. Poikien koulunkäyntiä teoksessa tuodaan esille oppimista edistävien asenteiden, toimintatapojen sekä ympäristön ja yhteistyön piirteiden kautta.

– Teoksen artikkelit tuovat esille myös, mitä väärinymmärryksiä sisältyy poikien maailman kohtaamiseen koulussa ja miten koulun käytänteet saattavat olla ristiriidassa pohjoisen kasvatusperinteiden ja -käsitysten kanssa.

Saamelaisen kasvatuksen ja kouluopetuksen suhdetta tarkastellaan sekä Suomen että Norjan osalta.

– Yllättävää tutkimuksissa on, miten saamelaisen kasvatuksen periaatteet on yhdistettävissä viimeaikaisten oppimiskäsitysten kanssa, joissa molemmissa korostuu yksilöllisyyden, itsenäisyyden ja yhteisöllisyyden tukeminen.

Teoksen kirjoittajat ovat Pohjoisen Pojat koulussa -hankkeen tutkijoita, hankkeen seminaareissa esiintyneitä koti- ja ulkomaisia asiantuntijoita sekä hankkeen yhteistyökoulujen opettajia. Kirjoittajat tarkastelevat eri näkökulmista poikien koulunkäynnin ja oppimisen tekijöitä sekä pohjoisen haja-asutusalueilla esiintyvää eroa tyttöjen ja poikien koulumenestyksen välillä.

– Tämä kansallisissa oppimistulosvertailuissa todettu ero toimi Pohjoisen pojat koulussa -hankkeen lähtökohtana, Lauriala sanoo.
Hanketta rahoitti Lapin Ely-keskus ja ESR.

Lisätietoja:
Professori Anneli Lauriala
Kasvatustiede, erityisesti opettajankoulutus
0400 269 237
www.ulapland.fi/AnneliLauriala