Lapin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut ja Laatukeskus virittelevät yhteistyötä, joka auttaa tulevaisuudessa myös Lapin elinkeinoelämää ja julkista sektoria kehittämään tuotteidensa ja palvelujensa laatua sekä toimintatapojaan.
Lapin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut sekä Laatukeskus neuvottelivat yhteistyön mahdollisuuksista torstaina 1. kesäkuuta. Suomen Laatuyhdistyksen omistama Laatukeskus tarjoaa suomalaisille organisaatioille monipuolista tukea kestävän kilpailukyvyn kehittämiseen. Se mm. järjestää vuosittain lukuisia kursseja ja seminaareja laadun ja toiminnan kehittämisestä.
Laatu on kilpailutekijä ja sen on tutkimusten mukaan todettu parantavan yritysten kannattavuutta. Laadun kehittäminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta. Se edellyttää organisaation koko henkilöstön ja erityisesti ylimmän johdon sitoutumista. Koulutus- ja kehittämispalveluiden johtajan Antti Kosken mukaan Lapin yliopisto näkee laadun parantamisen ja toimintatapojen kehittämisen yhtenä tärkeänä kokonaisuutena yliopiston palvelutarjonnassa.
– Yhteistyön yksi mahdollinen alue on matkailutoimialan laatu. Kilpailu kiristyy niin matkailussa kuin muillakin toimialoilla ja laadun hallinnan merkitys korostuu entisestään. Laadun asiantuntijaksi kehittyminen vaatii hyvän koulutuksen ja monipuolisen kokemuksen käytännön työelämästä. Lapissa ei kuitenkaan ole tällä hetkellä riittävästi kouluttajia, jotka pystyvät kouluttamaan uusia laadun asiantuntijoita eri toimialojen erityistarpeet huomioiden, Koski sanoo.
Matkailualan laadun kehittäminen edellyttää myös lisää tutkittua tietoa etenkin pienistä yrityksistä. Matkailualan tutkimuksessa Lapin yliopiston kauppatieteiden ja matkailun tiedekunnalla on keskeinen rooli, ja tutkimuksen tarve tullaankin huomioimaan parhaillaan tekeillä olevassa matkailun tutkimusohjelmassa, jossa yhtenä lähtökohtana on tutkia, mikä on laadun lähtötaso ja tärkeimmät kehittämisalueet Lapin matkailuelinkeinossa.
Laatukeskuksen omistamalla Suomen Laatuyhdistyksella on noin 2 300 henkilöjäsentä ja 400 organisaatiojäsentä. Jäsenyyksien kautta Laatukeskuksen toiminnassa on aktiivisesti mukana kaikkiaan noin 20 000 henkilöä, jotka vastaavat organisaatioissaan laadusta ja kehittämisestä tai ovat muutoin kiinnostuneita aiheesta. Laatukeskuksella ei ole toistaiseksi ollut varsinaista toimintaa Lapin läänin alueella, vaan aktiivisuus on rajoittunut lähinnä henkilöjäsenyyksiin. Yliopiston koulutus- ja kehittämispalveluiden ja Laatukeskuksen yhteistyön avulla pyritään motivoimaan lappilaisia organisaatioita ja ihmisiä ottamaan osaa Laatukeskuksen toimintaan. Tavoitteena on myös, että lappilaiset yritykset ja julkisen alan toimijat osallistuisivat Suomen laatupalkintokilpailuun, jonka Laatukeskus järjestää vuosittain.
Lisätietoja:
Koulutuspäällikkö Aila Kumentola, puh. 040 728 6383, etunimi.sukunimi@ulapland.fi
LaY/Viestintä/SV