Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK
Uutiset 2005
28.1.2005

Lapin yliopisto esillä mediassa entistä enemmän

Lapin yliopiston medianäkyvyys lisääntyi selvästi viime vuonna. Vuonna 2004 yliopisto mainittiin tiedotusvälineissä 1 524 jutussa, kun edellisenä vuonna vastaava luku oli 608.

Näkyvyyden kasvu selittyy osaltaan kattavammalla mediaseurannalla mutta myös tiedotusvälineille tarjottujen tiedotteiden määrän kasvulla ja yliopiston kiinnostavuuden lisääntymisellä. Lapin yliopistossa otettiin käyttöön elokuun 2004 alusta lähtien Observer Finland Oy:n mediaseuranta, mikä antaa koko maan kattavan kuvan yliopiston näkyvyydestä eri tiedotusvälineissä.

Juttujen sävy on pääsääntöisesti asiallinen ja positiivinen. Medianäkyvyys Pohjois-Suomen tiedotusvälineissä myös tukee yliopiston alueellista vaikuttavuutta. Mikäli esimerkiksi Lapin Kansassa julkaistut yliopistoa koskevat lehtijutut jakautuisivat tasaisesti lehden ilmestymispäiville, olisi lehdessä keskimäärin enemmän kuin yksi juttu päivässä yliopistosta ja sen toiminnasta.

Internet-sivujen kävijämäärä vakiintunut
Myös Lapin yliopiston Internet-sivujen käyttö kasvoi 2,6 % edellisestä vuodesta. Yliopiston Internet-sivulla vierailtiin lähes 2,2 miljoonaa kertaa, mikä tarkoittaa vajaata 6000 käyntiä päivässä. Eri kävijöitä oli lähes 390 000. Kävijöiden määrä lisääntyi yhden prosentin verran edellisestä vuodesta.

Eniten sivuilta haetaan opiskeluun liittyvää tietoa, toisella sijalla on oikeustieteiden tiedekunnan sivusto ja kolmannella kirjaston sivusto. Myös yliopiston ajankohtaisia asioita, kuten tapahtumakalenteria ja uutisia, seurataan aktiivisesti. Englanninkielisen sivuston suosio on kasvanut.

Verkkoviestintää Lapin yliopisto kehittää jatkossakin. Kuluvana vuonna erityisesti sisäistä tiedonkulkua ja kansainvälistä viestintää kehitetään.

Lisätietoja:
Viestintäsihteeri Leila Tauriainen, p. 016-341 2250,
tiedotus@ulapland.fi

LaY/Viestintä/Sari Väyrynen