Kasvatus ja oppiminen
uutiskuva_3.jpg

Lapin yliopisto ja JAMK kehittävät Mosambikin opettajankoulutusta

10.9.2020

Ulkoministeriö on myöntänyt reilun miljoonan euron rahoituksen Jyväskylän ammattikorkeakoulun vetämälle Theory-Practice Balance in Teacher Education (TEPATE) -projektille, jonka tavoitteena on opettajankoulutuksen kehittäminen Mosambikissa. Projekti toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan asiantuntijoiden kanssa.

Projektin tavoitteena on opettajankoulutusohjelmien kehittäminen kahdessa mosambikilaisessa korkeakoulussa siten, että niistä valmistuvat opettajat hallitsevat käytännön pedagogiset taidot nykyistä paremmin. Hankkeessa ovat mukana mosambikilaiset korkeakoulut Universidade Pedagógica de Maputo ja Instituto Superior de Educação e Tecnologia – One World sekä Lapin yliopisto ja hankkeen johtaja JAMK. Kansalaisjärjestö UFF tukee projektin edistämistä ’associate partnerina'.

Lapin yliopiston osuutta hankkeesta johtaa yliopistonlehtori Outi Kyrö-Ämmälä. Projektin toteutuksessa ovat mukana myös tutkija Minna Körkkö, yliopistotutkija Pigga Keskitalo, yliopistonlehtori Anna-Maija Partanen, yliopistonlehtori Merja Paksuniemi sekä projektipäällikkö Janette Peltokorpi. Lapin yliopiston osuus reilu miljoonan kokonaisbudjetista on noin 268 000 euroa.

Nelivuotinen TEPATE -projekti on osa Ulkoministeriön rahoittamaa ja Opetushallituksen hallinnoimaa Korkeakoulutuksen kehitysyhteistyöohjelmaa Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument (HEI ICI). HEI ICI tukee suomalaisten ja kehitysmaiden korkeakoulujen välisiä yhteistyöhankkeita, jotka vahvistavat kehitysmaiden korkeakoulutusta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajakorkeakoulu on ollut mukana tukemassa kehittyvien maiden opettajankoulutusta instrumentin perustamisesta saakka.

Lisätietoja:
Janette Peltokorpi
Projektipäällikkö
janette.peltokorpi(at)ulapland.fi
040 484 4485