Taide ja muotoilu
lappi-brandi-goes-ADW_550x367.jpg
Kuva: Lapin materiaalipankki.

Lappi-brändiin etsitään uusia tulokulmia Lapin yliopiston Arctic Design Weekillä kolmessa tapahtumassa

26.2.2025

Lapin yhteinen aluebrändi on yhteisen tarkastelun kohteena muotoiluviikko Arctic Design Weekillä maaliskuussa. Kaikille avoimet tilaisuudet kutsuvat mukaan Lappi-brändin yhteiseen keskusteluun ja työskentelyyn. Tavoitteena on saada suuntia sille, miten ja minne suuntaan Lapin aluebrändiä tulisi kehittää.

Vuosi sitten käynnistynyttä Lapin aluebrändin päivitystyötä toteuttavat Lapin liitto ja Lapin yliopiston graafisen suunnittelun koulutusohjelma osana Lappi-brändi 2.0 -hanketta.

Kolmivuotinen työ on nyt edennyt vaiheeseen, jossa etsitään yhteisesti tietoa Lapin vahvuuksista, uhkista ja tulevaisuuden mahdollisuuksista, jotka vaikuttavat alueen brändiin. Tietoa hyödynnetään päivitystyössä muun muassa mainostoimiston kanssa alkavassa yhteistyössä. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) Lapin liitto.

Bränditapahtumat polkaistaan käyntiin opiskelijanäyttelyn avajaisilla 17.3.

Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan Galleria Yhdyskäytävässä avautuu maaliskuun puolivälissä graafisen suunnittelun skanografiakurssin näyttely, jonka tekijöinä ovat sekä kansainväliset että suomalaiset opiskelijat. Vuoden 2024 lopulla toteutetun kurssin tavoitteena oli tuottaa visuaalisia esityksiä opiskelijoiden henkilökohtaisista Lappi-mielikuvista. Töiden taustalla olivat kysymykset, minkälaisena opiskelija on kuvitellut Lapin ennen tänne saapumistaan ja minkälaisena Lappi näyttäytyy jo tutumpana paikkana.

– Brändiin sitoutumisen taustalla ovat tunnekokemukset, joita on usein hankala tavoittaa. Näyttelyssä niitä kartoitetaan visuaalisuuden keinoin. Opiskelijoiden mielikuvat Lapista ovat monisävyisiä, mutta sekä arkiset että luontoon liittyvät teemat korostuvat. Lappi on jokaiselle henkilökohtainen kokemus: tuttu ja arkinen tai ennakkoluuloista irtautunut yllättäjä, kertoo kurssin vastuuopettaja Leena Raappana-Luiro.

Näyttelyn avajaisissa on tarjolla pientä syötävää ja Joonas Hauvelin musiikkia.

Lappi: Mielikuvista kuviksi – Lapland: From mental images to images -näyttely

Näyttelyn avajaiset maanantaina 17.3. klo 18.00. Vapaa pääsy.
Näyttely esillä Galleria Yhdyskäytävässä 3.4.2025 saakka
Lisätietoja: Leena Raappana-Luiro, hankkeen vastuullinen johtaja: leena.raappana-luiro (at) ulapland.fi

Nayttely_550x367.jpg

Brändipöydässä tarkastellaan aluebrändiä vastuullisuuden ja vetovoiman näkökulmista 20.3.

Koko päivän seminaarissa 20. maaliskuuta pohditaan muun muassa sitä, millainen Lappi on vastuullisen huippuosaamisen paikkana. Miten kulttuurilla ja luovalla osaamisella lisätään alueemme veto- ja pitovoimaa ja miten saisimme kiinnostavammin näkyviin pohjoisen arjen?

Puhujina ovat muun muassa Outokumpu Oy:n vastuullisuusjohtaja Petri Mure, joka pureutuu teollisuuden osaajien työvoiman tarpeeseen ja heidän houkutteluunsa Lapin alueelle. Pohjoisen kutsu -tietokirjan 14.3. julkaiseva tutkija ja tietokirjailija Laura Kokkonen tuo esiin syitä Lappiin muuton taustalla. Brändeihin liittyvän tunneyhteyden rakentamiseen sukellamme tutkija Kaisa Aron johdolla, kun hän kertoo Ylläkseen liittyvästä brändirakkaudesta. Päivän juontaa Yle Lapistakin tuttu Ari Hursti.

Tapahtuma sisältää monipuolisten puheenvuorojen lisäksi työpajatyöskentelyä sekä kahvitarjoilun.

Lapin brändipöytä – kaikille avoin seminaari

Lapin yliopiston Esko ja Asko -salissa (F1011) torstaina 20.3. klo 9.00–16.00.
Aamukahvit tarjolla 8.30 alkaen.
Ilmoittaudu 11.3. mennessä tästä.
Lisätietoja: Katariina Imporanta, projektipäällikkö, katariina.imporanta (at) lapinliitto.fi

Brandipoyta_550x367.jpg

Tutkijat pääsevät ääneen paneelikeskustelussa 21.3.

Lappi-brändihankkeen tapahtumaviikon viimeistelee mielikuviin ja tunteisiin keskittyvä paneelikeskustelu, jossa Lappi-mielikuvia tarkastellaan moninäkökulmaisesti tutkimuksen kautta. Kohtaavatko mielikuvat ja todellisuus?

Lapin yliopiston omat tutkijat kokoontuvat hankkeen järjestämässä brändipaneelissa ja tuovat esiin oman tutkimusalansa ja yhteyden Lapin brändiin. Lappiin yleisesti liitetyistä mielikuvista keskustellaan tutkijalähtöisestä näkökulmasta: mielikuvat, merkitykset ja tunne korostuvat.

Paikalla ovat keskustelemassa professorit Jarno Valkonen, Laura Junka-Aikio ja Timo Aarrevaara sekä tohtori Jukka Kiviniemi. Tapahtuman vetäjänä toimii tohtori Kati Koivunen Lapin ammattikorkeakoulusta.

Keskustelun lisäksi ohjelmassa on yhdessä työskentelyä sekä kahvitarjoilu.

Lappi: Mielikuvat ja todellisuudet -paneelikeskustelu

Lapin yliopiston Esko ja Asko -salissa (F1011) perjantaina 21.3. klo 12.00–15.00.
Ilmoittaudu 11.3. mennessä tästä.
Lisätietoja: Jutta Rinne-Kanto, projektisuunnittelija: jutta.rinne-kanto (at) ulapland.fi

Paneelikeskustelu_550x367.jpg