Sari Vidénin ja Päivi Naskalin toimittama teos Sukupuolitietoisuus Lapin yliopiston opettajankoulutuksessa herättää keskustelua sukupuolitietoisuudesta ja koulutuksen kehittämistarpeista.
Teoksessa pohditaan mm. onko suomalaisessa opettajankoulutuksessa tarvetta tiedolle, joka koskee sukupuolen merkitystä lasten ja nuorten identiteetin rakentumisessa. Lisäksi teoksessa pohditaan, miten opettajankoulutusta voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin kulttuurin ja yhteiskunnan muutoksia ja erilaisuuden kohtaamista.
Lapin yliopisto poikkeaa muista opettajankoulutusyksiköistä siinä, että Lapin yliopistossa opiskelijoille on jo vuosien ajan tarjottu erillinen kurssi, jolla on käsitelty koulutusta ja sukupuolta. Opetuksesta saatuja kokemuksia on tutkittu osana opetusministeriön rahoittamaa Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa -hanketta. Tutkimuksen aineistona ovat Lapin yliopistosta vuosina 2005–2008 valmistuneet opettajat, yliopisto-opettajat sekä opiskelijat.
Suurin osa sukupuolitietoista koulutusta saaneista opettajista koki, että opetuksesta on ollut apua käytännön työssä. Koulutusta koettiin kuitenkin olevan liian vähän tarpeeseen nähden. Yleisesti toivottiin, että sukupuolta koskevia kysymyksiä tulisi koulutuksessa käsitellä erikseen, minkä lisäksi ne tulisi integroida osaksi muita opintoja, erityisesti opetusharjoittelua. Täydennyskoulutukselta toivottiin sekä käytännönläheisyyttä että teoreettisuutta, joka auttaisi ottamaan etäisyyttä jokapäiväiseen työhän ja näkemään omaa toimintaa uudella tavalla. Ratkaisuna sukupuolitietoisuuden koulutuksen lisäämiseksi nähtiin yksilöllisen tiedostamisen lisääminen ja opettajankoulutuksen sisältöjen päivittäminen.
Myös yliopisto-opettajat kannattivat sukupuolta koskevan tiedon integroimista muihin opetettaviin aineisiin. Toisaalta ongelmaksi nähtiin se, että kasvatustieteen opettajilla ei ole välttämättä riittävää käsitteellistä ja teoreettista kompetenssia nais- ja sukupuolentutkimuksen alueella. Opiskelijoiden toiveet vastasivat työssä olevien opettajien ja yliopisto-opettajien näkemyksiä kurssin tuntimäärän lisäämisestä ja opetuksen kehittämisestä pienryhmätyöskentelyn suuntaan.
Teoksessa suositellaan muun muassa sitä, että opettajankoulutuksessa tulisi tarjota kaikille opiskelijoille erillinen sukupuolta ja seksuaalisuutta koskeva kurssi. Sukupuolta koskeva tieto tulisi integroida muihin oppiaineisiin ja opetusharjoitteluun. Lisäksi sukupuolen merkitystä tulisi tarkastella myös monikulttuurisuuskasvatuksen yhteydessä samoin kuin ohjata tunnistamaan opettajankoulutuksen piilo-opetussuunnitelmaa.
Sari Vidén ja Päivi Naskali: Sukupuolitietoisuus Lapin yliopiston opettajankoulutuksessa. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 22. Lapin yliopisto, Rovaniemi 2010
Myynti ja tilaukset: Tiede- ja kirjakauppa Tila
Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa -hanke
http://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action;jsessionid=779049830D9A4452A653E1D7225C5776?pageId=30665858
Lisätietoja:
Päivi Naskali, naistutkimuksen professori, puh. 040 484 4127
Sari Vidén, tutkija
etunimi.sukunimi@ulapland.fi