MTI:n strategia päivitetään
11.5.2011
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti on käynnistänyt strategiansa päivitystyön. Päivitystä toteutetaan Ramboll Management Consultingin asiantuntija Kalle Piiraisen, TkT, johdolla.
Yksi Lapin Korkeakoulukonsernin kärkituotteista, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI), on toiminut nyt puolisentoista vuotta. Instituutin nykyiseen strategiaan on onnistuttu kiteyttämään olemassaolon tarkoitus, piirtämään visio tulevaisuuden tilasta ja tunnistamaan tärkeimpiä painopistealueita. Strategia on nyt päätetty ottaa uudelleen tarkasteluun ja avata monipuoliselle keskustelulle henkilökunnan ja työelämän kanssa. Tällä kertaa katseet suunnataan vuoteen 2020 ja strategiatyössä edetään konkreettisten toimenpiteiden tasolle.
Strategiatyö käynnistettiin MTI:n kehittämispäivillä Pohtimolammella 4.–5. toukokuuta 2011. Lapin matkailuopiston, RAMKin matkailu-, ravitsemis- ja talousalan sekä Lapin yliopiston matkailututkimuksen väki aloitti tilaisuudessa toimintaympäristön muutosten pohdinnan. Teemoina esiin nousivat erityisesti koulutuksen uudistuminen ja matkailualan uudistuminen. Oppilaitosten henkilökunnan näkökulmasta ihanteelliseksi nähtiin, että MTI kasvaisi aktiiviseksi toimijaksi ja työelämän rinnalla toimivaksi kehittämisen moottoriksi. Tulevaisuudessa instituutin tärkeäksi tavoitteeksi nähtiin paitsi kehittää innovatiivisia koulutusratkaisuja myös vahvistaa monipuolisesti osaamista matkailualan työelämässä.
Edellytyksenä strategiatyön onnistumiselle on toiminnallinen, kokemuksellinen ja osallistava, avoin prosessi, jossa mahdollisimman moni haluaa ja voi olla mukana. Strategiatyötä jatketaan syksyllä 2011 kolmena päivänä, ja työ saadaan valmiiksi vuoden loppuun mennessä.
MTI/Mika Kylänen