Tilanteen taju -kirjassa käsitellään hyvin monipuolisesti yliopistoissa opettamisen arkea. Kirja tarjoaa kokemuksen kautta opittua käytännöllistä ja vaikeitakin asioita kaihtamatonta tietoa opetustyön tueksi.
Kirjassa etsitään yliopistollisen opettamisen mahdollisuuksia tilanteessa, jossa myös opettaminen on muuttumassa arvioitavaksi, mitattavaksi ja vertailtavaksi suoritukseksi.
Kirjan ensimmäisessä osassa tuodaan esille niitä ristiriitoja, joita muodostuu hyvän opettamisen ideaalin kohdatessa tehokkuuden, arvioinnin ja markkinahenkisyyden käytännöt. Toinen osa sisältää tekstejä, joissa pohditaan eletyn opettamisen tilanteita opettajan valintoina, tunteina ja vuorovaikutuksina. Kolmas osa sisältää lukuisia esimerkkejä hyviksi havaituista opettamisen käytännöistä unohtamatta ongelmalliseksi koettuja tilanteita.
Lisäksi kirjaan on koottu vinkkejä, vihjeitä, esimerkkejä ja tarinoita, joita opettajilla on tapana antaa toisilleen käytävillä, kuppiloissa ja kopiohuoneissa käytännössä koetelluista opettamisen ja oppimisen konsteista sekä opettajan mielihyvän ja mielipahan lähteistä.
Kirjan ovat toimittaneet Sanna Kivimäki, Merja Kinnunen ja Olli Löytty. Kirjan kirjoittajat ovat konkareita, noviiseja, naisia, miehiä, eri yliopistoissa toimivia ja eri oppiaineissa opettavia ja opiskelevia. Kirjoittajia on kaikkiaan 31, joista osa on Lapin yliopistosta. Kirjan on julkaissut Vastapaino, Tampere 2006.
LaY/Viestintä/OT