Professorit Satu Uusiautti ja Kaarina Määttä ovat toimittaneet uuden erityispedagogiikan teoksen New Methods of Special Education. Kirja kokoaa yhteen Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa tehtyä erityispedagogista tutkimusta.
Tämän päivän koulussa kaikki opiskelevat omassa lähikoulussaan. Silloinkin, kun oppilas tarvitsee erityistä tukea kehitysvamman, aistivamman, sosioemotionaalisten ongelmien tai sairauksien johdosta, hänelle halutaan turvata opiskelumahdollisuus oman asuinalueensa koulussa.
— Uusi koulujärjestelmä muuttaa sekä erityisopettajien että luokanopettajien työn, ja tarvitaan uusia ratkaisuja oppilaiden oppimisvaikeuksien voittamiseksi, toteaa kasvatustieteen, erityisesti kasvatuspsykologian professori Satu Uusiautti kirjan lähtökohdasta.
Kasvatustieteen yliopistonlehtori Suvi Lakkala pohtii omassa artikkelissaan inkluusion mahdollisuuksia.
— Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mielestä inkluusio vaatii uudenlaista työotetta: inklusiivisessa koulussa opettajat työskentelevät moniammatillisissa tiimeissä, joissa suunnitellaan yhteistyö ja vastuualueet ja toteutetaan yksilöllisiä oppimispolkuja oppilaille.
Erityispedagogiikan dosentti Tanja Äärelä pohtii käyttäytymisellään kipuilevien lasten asemaa sekä syrjäytymisen ehkäisemistä.
— Saadaanko erilaiset oppilaat osallisiksi koulun toimintoihin vai syrjäytyvätkö he? Kysymys on aiheellinen, koska lasten ja nuorten sosiaaliset ongelmat ja moninainen pahoinvointi puhuttavat yhteiskunnassamme yhä enemmän.
Kirjan artikkelit tuovat esiin tutkimustietoa siitä, millaisin menetelmin voidaan rohkaista erilaisen oppilaiden kehitystä. Erityishuomio kohdistetaan kehitysvammaisiin, autistisiiin, käytöshäiriöisiin sekä äärimmäisistä sairauksista (anoreksia, narkolepsia) selvinneiden kokemuksiin. Nämä antavat myönteisiä näkökulmia opetustyöhön, jossa erityispedagoginen osaaminen on koetuksella.
—Opettajien monialaiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön kohdistuu yhä lisääntyviä vaatimuksia johtuen myös erityisen tuen oppilaiden määrän kasvusta, pohtii kasvatuspsykologian professori Kaarina Määttä.
Kirjan läpileikkaava ajatus on luottamus jokaisen oppilaan oppimiseen. Sitä vahvistaa välittävä opettajuus ja sen myötä syntyvä myönteinen vuorovaikutus, hyväksyntä ja arvostus.
— Koululla on välineet tehdä tulevaisuudesta entistä inhimillisempi ja tasa-arvoisempi, toteavat kirjan toimittajat loppusanoissaan.
New Methods of Special Education -teoksen on kustantanut Peter Lang, Frankfurt am Main. Teos on hankittavissa suoraan kustantajalta (https://www.peterlang.com/view/title/65055) ja nettikirjakaupoista.
Kirjan julkistamistilaisuus pidetään 4.9. klo 13 Lapin yliopiston D-siiven kolmannen kerroksen kahvihuoneessa.

Lisätietoja:
Professori Satu Uusiautti
Puhelin 040-4844150
satu.uusiautti(at)ulapland.fi
Vararehtori, professori Kaarina Määttä
Puhelin 0400 696 480
kaarina.maatta(at)ulapland.fi