School, Culture and Well-being -kirjan artikkelit perustuvat Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan ArctiChildren hankkeessa vuosina 2003–2006 tehtyihin tutkimuksiin ja kehittämistoimintaan.
Kirjassa tarkastellaan mm. oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin rakentumista, oppilasta tutkimuksen kohteena ja omaan hyvinvointiinsa vaikuttajana sekä kuvaillaan ja vertaillaan oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tilaa pohjoisen kouluyhteisöissä. Lisäksi artikkeleissa tarkastellaan monikulttuurisuuden haasteita kouluille Barentsin alueella, esitellään vanhempien kokemuksia ja toiveita kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä sekä opettajien kokemuksia kouluista työyhteisöinä.
Kirjan ovat toimittaneet Arto Ahonen, Kyösti Kurtakko ja Eiri Sohlman kasvatustieteiden tiedekunnasta. Kirjoittajina ovat hankkeessa mukana olleet tutkijat ja opettajat Luulajan teknisestä yliopistosta, Finnmarkin korkeakoulusta Altasta, Murmanskin pedagogisesta yliopistosta sekä Lapin yliopistosta. Kirja on julkaistu Kasvatustieteiden tiedekunnan raportteja-sarjassa ja se on englanninkielinen.
Lisätietoja:
Arto Ahonen, KM
Projektisuunnittelija/ tutkija
ArctiChildren
Lapin yliopisto/ Kasvatustieteiden tiedekunta
Puhelin 016 341 2493, 040 8394 209
www.arctichildren.net
LaY/Viestintä/OT