Lapin yliopiston johtama ArctiChildren -hanke on julkaissut kirjan, jossa kuvataan, miten opettaja voi edistää oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia. Julkaisu on tarkoitettu opettajille, suunnittelijoille ja päättäjille.
Uudessa kirjassa käsitellään lasten tasapainoisen kehityksen tukemista kasvatustyössä Barentsin alueella. Myös saamelaiskysymys nousee esille pohdittaessa kulttuurin, taiteen, kasvatuksen ja hyvinvoinnin kohtaamista. Lisäksi kirjassa on lukuisia käytännön esimerkkejä psykososiaalista hyvinvointia edistävästä koulukasvatuksesta.
Kirjaa toimittaneen, projektipäällikkö Eiri Sohlmanin mukaan koulujen hyvinvoinnin pääpaino tulee asettaa terveyttä edistävään toimintaan. Lasten terveyttä ja hyvinvointia on tuettava turvallisessa, välittävässä ja kiusaamisesta vapaassa kouluympäristössä.
– Opettajat ja kasvattajat voivat edistää entistä tietoisemmin lapsen tervettä kasvua ja kehitystä soveltamalla terveyden edistämiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä opetusmenetelmä sekä hyödyntämällä taiteen ja kulttuurin suomia mahdollisuuksia opetuksessa, Eiri Sohlman sanoo.
Sohlmanin mukaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tulisi olla läsnä kaikessa koulun toiminnassa.
– Tietoisuus kulttuurin ja sen tuottamien käyttäytymismallien merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille on kasvanut. Sosiaalista ja kulttuurista kehitystä tukevat toiminnot kouluissa ovat samalla myös terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa, sillä vain sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä toiminta voi taata hyvinvointiedellytyksien siirtymisen sukupolvelta toiselle.
Julkaisun tekstit ovat monitieteisen yliopisto- ja korkeakouluverkoston sekä mukana olleiden koulujen käsialaa. Yhteistyöverkoston ovat muodostaneet Murmanskin Pedagogisen yliopiston sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön laitos, Luulajan teknisen yliopiston hoitotieteen ja kasvatustieteen laitokset, Finnmarkin korkeakoulun kasvatustieteellisten opintojen sekä kulttuurin ja sosiaalitieteiden laitokset. Lapin yliopiston kasvatustieteiden ja taiteiden tiedekunnat ovat tuottaneet julkaisuun artikkeleita, jotka käsittelevät kulttuuri-identiteetin vahvistamista, rooliseikkailua ja oppiaineiden integraatiota.
Rajat ylittävä ArctiChildren II 2006–2008 -hanke on edistänyt kouluikäisten lasten ja nuorten psykososiaalista hyvinvointia Barentsin alueella jo vuodesta 2002 lähtien. Hanketta on rahoittanut Kolarctic-Tacis naapuruusohjelma.
Lisätietoja:
Eiri Sohlman
Projektipäällikkö/ ArctiChildren
Puhelin 016 341 2491, 040 70 39 520
Sähköposti Eiri.Sohlman (at) ulapland.fi
LaY/Viestintä/OT