Väitös: Enemmistökieli hallitsee saamelaisen koulun kielimaisemaa
14.4.2014
FM Inker-Anni Linkolan tutkimus tarkastelee saamen kielen näkyvyyttä saamelaisen toisen asteen oppilaitoksen kielimaisemassa Norjassa. Kielimaisemalla tarkoitetaan näkyvillä olevaa kirjoitettua kieltä koulun seinillä ja ilmoitustauluilla. Vaikka tutkimuskoulun oppilaista enemmistö puhuu saamea ensimmäisenä kielenään, koulun kielimaisemaa hallitsee norjan kieli, mikä vahvistaa sen dominoivaa asemaa.
Tutkimuksen mukaan saamelaisen koulun opiskelijoiden asenne saamen kieltä kohtaan on myönteinen. Koulun opiskelijat kokevat itsensä myös vahvasti kaksikielisiksi. Saamen kieli nähdään tavallisimmin perheen ja suvun kielenä, kun taas kommunikaatio ikätoveriryhmässä toteutuu useammallakin kielellä.
Linkolan mukaan saamen kielen asema koulun kielimaisemassa ei kuitenkaan vastaa sen asemaa yhteisön ja opiskelijoiden perheiden keskinäisen kommunikaation pääkielenä. Tutkimuskoulun kielimaisemaa hallitsevat yksikieliset norjankieliset tekstit, jotka muodostavat puolet (52 prosenttia) kielimaiseman teksteistä. Pohjoissaamenkieliset yksikieliset tekstit muodostavat viidenneksen (21 prosenttia) kielimaiseman teksteistä. Kaksikielisten tekstien (norja–saame) osuus on 19 prosenttia kielimaisemasta.
Norjankielistä tekstiä kielimaisemaan tuotetaan erityisesti koulun ulkopuolella, mutta aina eivät koulun sisäisetkään ratkaisut tue vähemmistökieltä kielimaisemassa. Saamenkielisen tekstin roolia kielimaisemassa vahvistavat opetukselliset tekstit, joissa saamen kieli oli lähes tasa-arvoisessa suhteessa norjankielisiin teksteihin.
Tutkimusaineistona Linkolalla olivat koulun kielimaisemasta otetut valokuvat (N=201), observoinnit (N=11 tuntia), henkilökunnan (N=2) haastattelut, opiskelijoiden (N=18) lomakekyselyvastaukset ja opiskelijahaastattelut (N=6) lukuvuosilta 2009–2011.
Oppilaitoksen kielimaisemaan tulisi Linkolan mukaan kiinnittää monikielisissä kouluissa enemmän huomiota. Kielen näkyminen kirjallisena kielenä kouluympäristössä tukee sekä kielen asemaa että vahvistaa vähemmistökielen kirjallista käyttöä.
Tietoja väitöstilaisuudesta:
Filosofian maisteri Inker-Anni Linkolan väitöskirja Saamelaisen koulun kielimaisema – etnografinen tutkimus saamen kielestä toisen asteen oppilaitoksessa tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa keskiviikkona 16. huhtikuuta 2014 kello 12 alkaen. Vastaväittäjänä toimii professori Siv Björklund Vaasan yliopistosta ja kustoksena professori Kaarina Määttä Lapin yliopistosta. Tilaisuus järjestetään luentosalissa 2 (Lapin yliopiston päärakennus, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi). Tervetuloa!
Taustatietoja väittelijästä:
Inker-Anni Linkola (s. 1967 Helsingissä) valmistui ylioppilaaksi Munkkiniemen yhteiskoulun lukiosta vuonna 1986. Filosofian maisteriksi hän valmistui vuonna 1996 Helsingin yliopistosta. Hän työskentelee Sámi allaskuvlan (Saamelaisen korkeakoulun) opettajankoulutuksessa Norjan Koutokeinossa.
Yhteystiedot:
Inker-Anni Linkola
P. 040 731 8138
inker-anni.linkola (at) samisksh.no
Väitöskirjan lehdistökappaleet ovat saatavilla Lapin yliopiston viestinnästä, tiedotus (at) ulapland.fi, p. 0400 695 418 tai 040 513 4950
Julkaisun tiedot:
Inker-Anni Linkola: Saamelaisen koulun kielimaisema – etnografinen tutkimus saamen kielestä toisen asteen oppilaitoksessa. Dieđut 2/2014. Sámi allaskuvla: Koutokeino 2014. ISBN 978-82-7367-035-9.
Kustantajan yhteystiedot:
Sámi allaskuvla, Hánnoluohkká 45, N-9520 Kautokeino, p. +47 784 48 400
Myynti:
Finnmark Kontorservice AS, 9520 Kautokeino, p. +47 992 18 670
LaY/Viestintä/TN