Väitökset 2014

Väitös: Itseään pomottavat kasvavat vastuunottoon itsestä ja toisista

5.9.2014

Kun oppilaat rohkaistuvat ilmaisemaan omia mielipiteitään, he kasvavat myös vastuuseen, sanoo Lapin yliopistossa väittelevä kasvatustieteen maisteri Anita K. Haataja. Hän tarkastelee tutkimuksessaan 7–8-vuotiaiden vastuuseen kasvamisen kehittymistä ja vastuun ilmenemistä koululuokan vastuutyösovelluksen avulla.

Haataja selvitti oman koululuokkansa oppilaiden vastuun ilmenemistä ja neljän erilaisen oppilaan vastuun kehittymistä kahden kouluvuoden aikana. Vastuu ilmeni esimerkiksi rohkeutena ilmaista omia mielipiteitä, itsetietoisuuteen heräämisenä, vapauden vaatimuksena ja aloitteellisuutena.

Vastuullisuuteen kasvattamisessa tärkeää on oppilaita osallistavan oppimisympäristön järjestäminen sekä se, miten opettaja kohtaa kasvatettavansa.


Oppilaasta pomoksi

Haatajan tutkimuksessa yhdeksi vastuun elementiksi nousee oppilaiden kyky itsenäiseen ja rohkeaan mielipiteiden ilmaisuun. Tätä opeteltiin erilaisten keskustelujen avulla.

Keskustelutilanteet syntyivät, kun oppilaat pääsivät osallistumaan oman ryhmänsä toimintaan huolehtimalla luokan työtehtävistä ja ohjaamalla sekä johtamalla vuorollaan ryhmänsä toimintaa. Tällainen oppilaiden vaikuttamisen ääni on mahdollistanut tunteen saada olla itseään johtava subjekti, itsensä ”pomo”.

Haatajan mukaan tietoinen vastuuseen kasvattaminen voi ehkäistä myös koulukiusaamista.

– Oppilas, joka on päässyt oppimaan eettistä vastuunottoa itsestä ja toisista sekä vastuuseen kasvamista osallistumisen, valintojen ja pienten yhteisten päätösten avulla, ei ole todennäköisesti kiusaaja eikä kiusattu. Tällainen oppilas on oppinut ottamaan pienetkin kiusaamisen kaltaiset asiat rohkeasti esille, Haataja sanoo.

Anita Haatajan mukaan vastuun oppiminen on prosessimaista oppimista, joka tapahtuu monella eri tasolla arkitoimintojen aikana. Vastuuta opitaan vastuuseen kasvamisena, toimintakokonaisuuden hoitamisen avulla, vaiheittaisen ohjaamisen avulla itsevastuun ja yhteisvastuun vuorotteluna sekä tiedostamisen, tahtomisen ja asioista päättämisen opetteluna.


Tietoja väitöstilaisuudesta:

Kasvatustieteen maisteri Anita K. Haatajan väitöskirja ”Siinä pitäs pomottaa itteään…” Tapaustutkimus vastuuseen kasvamisesta alkuopetusluokassa tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa perjantaina 12. syyskuuta 2014 klo 12 Arktikumin Polarium-salissa (Pohjoisranta 4, Rovaniemi). Vastaväittäjänä on professori Leena Krokfors Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori, emerita Anneli Lauriala Lapin yliopistosta. Tervetuloa!


Taustatietoja väittelijästä:

Anita Haataja (os. Mehtälä, s. 1961 Alatorniolla) on kirjoittanut ylioppilaaksi 1980 Torniossa Putaan lukiosta. Hän on valmistunut kasvatustieteen maisteriksi Oulun yliopistosta 1985.

Haataja on työskennellyt opettajana Haukiputaan kunnassa, Vaasan kaupungissa ja Rovaniemen maalaiskunnassa vuosina 1985–1997. Syksystä 1998 lähtien hän on toiminut luokanlehtorina Lapin yliopiston harjoittelukoululla. Lukuvuonna 2003–2004 Haataja oli virkavapaalla luokanlehtorin työstään ja työskenteli luokanopettajana Rauman freinetkoulussa.

Haataja on osallistunut opettajankoulutuksen kehittämiseen yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta vuosina 2005–2014 erilaisissa hankkeissa. Hän on tuonut yrittäjyyskasvatukseen mukaan vastuunoton näkökulmaa luomalla omassa luokassaan käytössään olevasta vastuutyösovelluksesta pedagogista vastuuseen kasvamisen mallia.


Lisätietoja:

Anita Haataja
P. 041 5010 782
anita.haataja (at) ulapland.fi

Väitöskirjan lehdistökappaleet ovat saatavissa Lapin yliopistokustannuksesta, p. 040 821 4242


Julkaisun tiedot:

Anita K. Haataja: ”Siinä pitäs pomottaa itteään…” Tapaustutkimus vastuuseen kasvamisesta alkuopetusluokassa. Acta Universitatis Lapponiensis 286. Lapin yliopisto: Rovaniemi 2014. ISBN (nid.) 978-952-484-760-5, ISSN 0788-7604. Verkkoversio (pdf): Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 154. ISBN (pdf) 978-952-484-761-2, ISSN (pdf) 1796-6310.


LaY/Viestintä/TN